Home » D:News » Care sunt şansele să mori lovit de un meteorit? Cât de des ne vizitează asteroizii?

Publicat: 18.02.2013
Meteoritul care s-a ciocnit de atmosferă vineri, explodând deasupra oraşului rus Chelyabinsk, a readus în atenţia publicului pericolele reprezentate de rocile spaţiale.

Deşi meteoriţii reprezintă un pericol imposibil de eliminat în totalitate, riscul de a fi lovit de o rocă spaţială este relativ redus. Specialiştii estimează că şansele de a fi omorât de un meteorit sunt de aproximativ 1 la 250.000. Statistic vorbind, e mai probabil ca o persoană să fie omorâtă de un cutremur, o tornadă, inundaţie sau de prăbuşirea unui avion decât de un meteorit (totuşi, e mai probabil să fiţi loviţi de un meteorit decât să fiţi ucişi de fulger). Majoritatea meteoriţilor ard în atmosferă cu mult înainte să ajungă la sol, iar cei care ajung la sol cad, de regulă, în oceane sau în zone nelocuite.

De-a lungul celor 4 miliarde de ani ce formează istoria planetei noastre, Terra a fost lovită de milioane de asteroizi, mulţi având un diametru mai mare de 1 kilometru şi având potenţialul de a provoca distrugeri colosale. Majoritatea acestor asteroizi au lovit Pământul în „copilăria” planetei, atunci când sistemul nostru solar era tânăr iar asteroizii erau mult mai numeroşi. Pentru că mantaua Pământului consumă în mod constant crusta veche, doar aproximativ 160 de cratere de impact mai există astăzi pe suprafaţa planetei. În prezent, specialiştii estimează că ciocnirile mari dimensiuni au loc la câteva milioane de ani.

Iată cât de des ne „vizitează” asteroizii, în funcţie de dimensiunile lor şi de daunele pe care le pot provoca:

• IDimensiunea asteroidului
  • Frecvenţa
  • Potenţiale daune
  • 1 micron
  • La fiecare 30 microsecunde
  • Arde în atmosferă
  • 1 millimetru
  • La fiecare 30 secunde
  • Arde în atmosferă
  • 1 metru
  • Anual
  • O sclipire minusculă în aer, nicio bucată nu atinge solul
  • 10 metri
  • La fiecare 10 ani
  • O explozie moderată în aer, unele fragmente ating solul. Se estimează că meteoritul care a lovit Rusia pe 15 februarie măsura 15 metri în diametru
  • 100 metri
  • La fiecare 1,000 ani
  • Explozia enormă în aer, distrugând o suprafaţă considerabilă de la sol, echivalentul unei bombe termonucleare cu hidrogen. Fenomenul Tunguska din 1908 a fost provocat de un asteroid sau de o cometă de aceste dimensiuni
  • 10 kilometri
  • La fiecare 100 milioane de ani
  • Distrugere planetară, extincţie în masă, crater imens. Impactul din Chicxulub, care a dus la dispariţia dinozaurilor, a fost provocat de un asteroid de acest tip.

Sursa:  Wired