Prima pagină D:News

Un studiu efectuat pe mii de copii dezvăluie un pericol subapreciat la adresa performanţei şcolare

08.18.2013 | ● Vizualizări: 325
Copiii care suferă de tulburări de somn şi de probleme de respiraţie în somn obţin note mai mici la şcoală     (Foto: Shutterstock.com) + zoom
Galerie foto (1)

Copiii care au probleme în a dormi tind să aibă rezultate mai proaste la şcoală decât colegii lor care dorm bine noaptea, sugerează un nou studiu.

Cercetătorii brazilieni au studiat copii cu vârste cuprinse între 7 şi 10 ani ce sunt elevi la şcolile din Sao Paolo. Aceştia au descoperit că acei copii ce prezentau simptome ale tulburărilor de somn sau ale problemelor de respiraţie obţineau, în medie, note mai mici la şcoală decât copiii care nu aveau probleme cu somnul.

Studiul arată că 13% dintre copiii cu probleme de somn nu reuşeau să ia note de trecere la portugheză, pe când doar 9% dintre cei fără probleme de somn aveau această problemă. De asemenea, 25% dintre copiii cu probleme de somn nu reuşeau să obţină note de trecere la matematică, pe când doar 8% dintre copiii cu somn normal aveau această problemă.

„Deoarece simptomele tulburărilor de somn şi cele ale problemelor de respiraţie în somn sunt foarte răspândite, sugerăm tututor medicilor şi profesorilor să devină conştienţi de acest efect pronunţat şi să ia măsurile necesare pentru a rezolva sau atenua această problemă de sănătate publică”, scriu cercetătorii conduşi de Luciane Bizari Coin de Carvalho de la Universidade Federal de Sao Paulo.

Experţii estimează că aproximativ un sfert din copiii din SUA au suferit de probleme de somn la un moment dat în copilărie. Anxietatea şi orele de somn neregulate pot contribui la aceste probleme. De asemenea, unele medicamente, precum cele pentru astm şi ADHD, pot afecta somnul.

Un somn de o calitate proastă în rândul copiilor a fost asociat obezităţii, ceea ce pe termen lung creşte riscul de afecţiuni cardiace şi diabet. De asemenea, rezultatele proaste la şcoală au fost asociate abandonului şcolar, astfel că descoperirile cercetătorilor brazilieni ar putea avea implicaţii dincolo de obţinerea unui somn odihnitor.

Din 1999 până în 2001, cercetătorii au distribuit în şcolile din Sao Paolo 5.400 de chestionare în care întrebau despre simptome ale tulburărilor de somn şi ale problemelor de respiraţie în somn.

Apoi, oamenii de ştiinţă au analizat notele obţinute la portugheză şi la matematică de 2.384 de copii ai căror părinţi au completat chestionarul.

Cercetătorii au descoperit că aproximativ 31% dintre copii prezentau simptome ale tulburărilor de somn (cum ar fi dificultate în a adormi sau în a rămâne adormit sau senzaţia permanentă de somnolenţă) şi aproximativ 27% dintre copii aveau probleme de respirat în somn. Notele acestor copii erau semnificativ mai mici decât notele copiilor fără simptome ale tulburărilor de somn.

În Brazilia, notele sunt de la 0 la 10, 5 fiind considerată notă de trecere. Copiii cu probleme de somn aveau, în medie, nota 6,6 la portugheză, iar cei fără probleme de somn aveau în medie nota 7,1. De asemenea, copiii cu tulburări de somn aveau, în medie, nota 6,3 la matematică, pe când cei fără probleme de somn aveau 7,1. 

Dr. Carl Bazil, neurolog şi totodată directorul diviziei de epilepsie şi somn de la New York Presbyterian/Columbia University Medical Center subliniază că această cercetare umple un gol.

„Există tot mai multe informaţii, în mare parte colectate de la adulţi, care atestă că avem nevoie de un somn de calitate pentru a procesa şi pentru a învăţa informaţii noi”, spune Bazil.

„Este oarecum logic că somnul este chiar mai important la copii, însă până acum nu existau foarte multe informaţii referitoare la efectul tulburărilor de somn asupra capacităţii de învăţare a copiilor”, a adăugat specialistul.

Cercetările au arătat că deprivarea de somn poate afecta anumite părţi ale creierului, mai ales lobii frontali. Aceştia controlează funcţia executivă, adică abilitatea de a lua decizii, de a forma amintiri, de a planifica pentru viitor şi de a inhiba comportamentele indezirabile.

Cercetătorii cauţionează că noul studiu nu poate concluziona definitiv că tulburările de somn erau responsabile pentru notele mici. „Studiul nu demonstrează o relaţie de cauzalitate, dar prezintă o asociere. Practic, orice categorie de tulburare de somn studiată prezenta o corelaţie cu rezultatele mai proaste la şcoală”, scriu oamenii de ştiinţă.

„Studiul nu este perfect, însă reprezintă un prim pas în sublinierea faptului că somnul la copii este extrem de important, şi nu doar pentru a preveni apariţia oboselii, ci pentru a ne asigura că învaţă. Cred că acest studiu va ajuta la conştientizarea faptului că somnul este extrem de important în cazul copiilor”, concluzionează Bazil.

Sursa: Reuters