Home » D:News » Cercetătorii au descoperit o planetă care nu seamănă cu nicio alta

Cercetătorii au descoperit o planetă care nu seamănă cu nicio alta

Publicat: 22.02.2012
Observaţiile cu ajutorul telescopului Hubble au dezvăluit existenţa unui „lumi a apelor” – o planetă mai mare decât Terra şi care este înconjurată de o atmosferă densă, încărcată de vapori de apă.

Exoplaneta GJ 1214b este o descoperire inedită pentru astronomi; după afirmaţiile lui Zachory Berta, de la Harvard Smithsonian Center for Astrophysics, „nu seamănă cu nicio altă planetă pe care o cunoaştem.”

Planeta a fost descoperită în anul 2009, cu ajutorul telescoapelor instalate de Pământ, dar abia recentele observaţii făcute de telescopul spaţial Hubble au dezvăluit câteva dintre caracteristicile ei surprinzătoare, printre care şi faptul că o mare parte din masa ei este reprezentată de apă.

GJ 1214b are un diametru de 2,7 ori mai mare decât cel al Terrei şi o masă de aproape 7 ori mai mare. Orbitează în jurul unei stele pitice roşii, la o distanţă de cca. 2 milioane de kilometri, ceea ce, după calculele astronomilor, înseamnă că temperatura la suprafaţa planetei ajunge la cca. 200 de grade Celsius.

Analiza luminii emise de steaua pitică roşie şi filtrată prin atmosfera planetei, în cursul trecerii acesteia prin faţa stelei, sugerează că atmosfera lui GJ 1214b este constituită, în cea mai mare parte, din vapori de apă.

Iar calculele legate de densitatea planetei sugerează că GJ 1214b are mai multă apă decât Terra şi că structura internă a acestui corp ceresc este foarte diferită de cea a planetei noastre.

Temperaturile şi presiunile ridicate de pe GJ 1214b, spun specialiştii, ar putea favoriza existenţa unor „materiale exotice”, precum „gheaţă fierbinte” sau „apă superfluidă”, complet străine pentru noi.

Distanţa relativ mică faţă de Terra face din planeta GJ 1214b un obiectiv accesibil observaţilor mai amănunţite cu telescopul spaţial James Webb, care urmează să fie lansat până la sfârşitul acestui deceniu.