Home » D:News » Au fost identificate genele responsabile de ritmul circadian al plantelor

Au fost identificate genele responsabile de ritmul circadian al plantelor

Publicat: 12.03.2012
Genele care determină plantele să doarmă pe timpul nopţii şi controlează, de asemenea, momentele în care acestea înfloresc au fost identificate de cercetătorii geneticieni din cadrul Universităţii din Edinburgh.

Un model simulat pe computer a arătat modalitatea în care un număr de 12 gene acţionează împreună pentru a „regla” ceasul intern al plantelor.
Cercetătorii au identificat o proteină denumită TOC 1, asociată anterior cu „trezirea” plantelor, precum şi cu pregătirea acestora pentru noapte.

Plantele, animalele şi chiar bacteriile trec printr-un ciclu de 24 de ore, cunoscut sub numele de ritmul circadian, care le permite adaptarea optimă la schimbările zilnice, precum şi la succesiunea anotimpurilor.
„La fel ca în cazul oamenilor, plantele trăiesc şi se dezvoltă după un ritm circadian. Prezenţa unui ceas biologic este extrem de importantă şi pentru plantele care se pregătesc pentru lumina solară, iar pe timpul nopţii depozitează energia necesară procesului de creştere. În prezent, înţelegem modul în care genele respective sunt active în diferitele momente ale zilei”, declară profesorul Andrew Millar din cadrul Universităţii din Edinburgh.

Studiul a fost publicat în paginile periodicului Molecular Systems Biology, iar profesorul Miller susţine că rezultatele obţinute de echipa sa vor ajuta cercetările asupra procesului de înflorire a numeroase specii de cereale precum grâul, orzul şi orezul.

Un alt studiu independent, efectuat în Barcelona, a obţinut rezultate asemănătoare cu cele publicate de cercetătorii prestigioasei universităţi scoţiene.

„În prezent am reuşit să identificăm cele 12 gene care reglează ritmul circadian al plantelor, dar am vrea să ştim mai multe despre genele care controlează procese importante precum fotosinteza, consumul de azot, deschiderea petalelor şi mirosul particular al fiecărei specii de plante”, încheie profesorul Millar.