Home » Istorie » O nouă specie de hominizi, descoperită pe o insulă din arhipelagul Indoneziei – FOTO+VIDEO

Publicat: 12.06.2016
Se presupune că indivizii care au făcut parte din această specie au fost strămoşii ,,hobiţilor".

În urmă cu 13 ani, antropologii japonezi descopereau pe insula Flores din arhipelagul Indoneziei rămăşiţele fosilizate ale unei noi specii de hominizi, Homo floresiensis sau aşa-numiţii ,,hobiţi” (după numele personajelor din operele lui J.R.R. Tolkien). Recent, cercetătorii au aflat că indivizii (care au trăit în urmă cu peste 50.000 de ani) au un strămoş comun, care a trăit în aceeaşi zonă acum 700.000 de ani.

Primele dovezi ale existenţei strămoşului hobiţilor sunt maxilarul şi câţiva dinţi aparţinând, cel mai probabil, unui adult şi celor doi descendenţi ai săi. Descoperirea este cu atât mai importantă cu cât se presupune că aceşti indivizi erau mai scunzi decât urmaşii lor, despre care se presupune că aveau o înălţime medie de circa 1 m.

Fragmentul de maxilar descoperit recent pe insula Flores (Foto:livescience.com)

Încă de la descoperirea primelor dovezi ale existenţei lui Homo floresiensis, lumea ştiinţifică s-a împărţit în două tabere: o parte dintre cercetători susţineau că ,,hobiţii” au evoluat din Homo Erectus, după ce un grup desprins din această specie a rămas izolat pe insula Flores, iar alte voci erau de părere că rămăşiţele osoase aparţinuseră unor indivizi dintr-o specie în rândul căreia era răspândit nanismul.

Dinte aparţinând unuia dintre indivizii consideraţi a fi strămoşii ,,hobiţilor” (Foto:livescience.com)

Descoperirea unor fosile mult mai vechi decât cele ale ,,hobiţilor”, la o distanţă de numai 70 de kilometri faţă de peştera Liang Bua în care au fost găsite primele fosile ale lui Homo floresiensis, sugerează faptul că indivizii trăiseră pe insula Flores cu mult timp înainte de data atestată prin intermediul cercetărilor din anul 2003. Arheologii care au coordonat cercetările realizate în urmă cu 13 ani presupun că primii reprezentanţi ai speciei umane au ajuns în zona arhipelagului indonezian acum 1 milion de ani.

Peştera Liang Bua (Foto:livescience.com)

Fosilele vechi de peste 700.000 de ani au fost descoperite sub un strat de gresii, într-o zonă centrală a insulei Flores cunoscută de către localnici sub numele de ,,Mata Menge”. Specialiiştii spun că, în perioada în care au trăit strămoşii ,,hobiţilor”, în zonă exista o savană.

Sursa:dailymail.co.uk

Liderul echipei de cercetare care a analizat rămăşiţele umane descoperite recent pe insula Flores, Dr. Gerrit van den Bergh, antropolog în cadrul Universităţii din Wollongong (Australia), a declarat pentru Daily Mail că este posibil ca strămoşii ,,hobiţilor” să fi rămas izolaţi pe insulă după ce în zonă a avut loc un tsunami.

Sursa:dailymail.co.uk

,,După tsunami-ul din anul 2004, au fost găsiţi oameni chiar şi la 60 de kilometri depărtare faţă de locul în care dispăruseră. Dat fiind faptul că un astfel de eveniment are loc o dată la aproximativ 100 de ani, există posbilitatea ca, în perioada analizată de noi, să se fi produs, de asemenea, un tsunami”, este de părere Gerrit van den Bergh.

Vă mai recomandăm şi: Geneticienii au aflat cine au fost primii locuitori ai Australiei. Vechea teorie a fost răsturnată