Home » Istorie » Reanalizarea unei mumii egiptene veche de 1.500 de ani scoate la iveală un lucru uimitor

Publicat: 20.06.2017
Egiptologii, scriitorii şi savanţii au discutat deseori despre rasele din Egiptul antic. Unii consideră că aparţin rasei africane sub-Sahariene. Însă alte persoane sugerează că în acea perioadă a Egiptului nu a existat o civilizaţie a persoanelor de culoare.

În mare parte, principala problemă a aflării originilor vechilor egipteni a fost imposibilitatea secvenţierii ADN-ului mumiilor, relatează Big Think. Un grup de cercetători a utilizat o metodă unică pentru a doborî această barieră.  Experţii au descoperit că egiptenii erau în mare parte înrudiţi cu persoanele din Orientul Apropiat, în mare parte zona Levant.

Egiptenii din prezent deţin 8% dintre genele africanilor din zonele centrale, procent mult mai mare faţă de cel pe care îl deţineau  egiptenii străvechi. Afluxul genelor sub-Sahariene a apărut în zona Egiptului în ultimii 1.500 de ani. Această schimbare ar fi putut fi influenţată de transportul de sclavi din zona sub-Sahariană sau de comerţul amplu care a avut loc pe Nil în aceiaşi perioadă.

În timpul antichităţii, Egiptul a fost deseori cucerit inclusiv în timpul lui Alexandru cel Mare de către greci, romani, arabi şi mulţi alţii. Aşadar, cercetătorii au dorit să afle dacă aceste valuri de invazii au avut un impact major asupra aspectului genetic al populaţiei egiptene de-a lungul timpului.

În cadrul studiului realizat de către expertul Johannes Krause din cadrul Institutului Max Planck a întâmpinat dificultăţi în găsirea unui ADN antic intact. ,,Climatul egiptean cald, umiditatea crescută şi chimicalele utilizate în mumificare au dus la degradarea ADN-ului mumiilor egiptene,” spune Krause.

În ciuda problemelor, Krause a reuşit să testeze cu succes genomul din mumiile egiptene antice. Acestea au fost extrase din mumiile descoperite în situl Abusir el-Meleq din apropierea Nilului. Krause a reuşit să extragă genomul integral din trei mumii. Pentru studiu au fost recoltate fragmente din dinţi, oase şi ţesut moale. După sterilizarea acestora cu ajutorul radiaţiilor UV, experţii au realizat procesul de secvenţiere a ADN-ului.

Pentru o mai bună imagine a schimbărilor genetice, experţii au comparat informaţiile arheologice cu cele prelevate de la 100 de egipteni şi 125 de etiopieni din timpurile moderne. ,,De-a lungul a 1.300 de ani am observat o continuitate genetică,” a afirmat Krause.

În viitor, experţii doresc să descopere momentul în care genele sub-Sahariene s-au contopit cu cele ale egiptenilor şi din cauza căror evenimente.