Ce sunt atomii?

Publicat: 18.03.2013
Iată o întrebare pe care mulţi dintre noi ne-am puso cândva şi la care probabil că nu toată lumea a reuşit să răspundă. Răspunsul vine din partea britanicului Marcus Chown, autorul mai multor cărţi despre spaţiu şi univers.

Atomii sunt „cărămizile” din care sunt alcătuite toate lucrurile: copacii, oamenii, maşinile şi chiar şi aerul pe care îl respirăm. Din cauză că au dimensiuni foarte, foarte mici, atomii nu pot fi văzuţi. De fapt, ei sunt atât de mici încât pentru a străbate punctul semnului de exclamare de la sfârşitul acestei propoziţii este nevoie de 10 milioane de atomi puţi unul lângă altul!

Cu toate acestea, dacă cineva ar putea vedea un atom ar avea parte de o „privelişte” ciudată pentru că atomii nu prea sunt alcătuiţi din mare lucru. În centrul unui atom se găseşte un mic punct numit nucleu. În jurul lui se rotesc, ca planetele în jurul Soarelui, mici puncte de materie numite electroni. Totuşi, între electroni şi nucleu, există mult spaţiu liber, ceea ce însemnă că noi toţi, fiind alcătuiţi din atomi, suntem formaţi din mult spaţiu gol.

De fapt, există atât de mult spaţiu în interiorul unui atom încât dacă am scoate tot spaţiul gol din atomii ce formează toţi oamenii de pe Pământ, ei ar avea un volum egal cu cel al unui cub de zahăr.

Şi încă ceva despre atomi: în natură, există 92 de tipuri diferite de atomi, plus încă alte câteva create de oamenii de ştiinţă în laborator. Pentru că fiecare om este alcătuit din combinaţii diferite de atomi, nu există doi oamenii care să fie identici.

Sursa: Gemma Elwin Harris, „Big Questions from Little People and Simple Answers from Great Minds”.