Home » Natură » Dinozaurii au avut ghinion! Conform unui nou studiu, dacă asteroidul ar fi lovit în altă parte, aceştia ar fi supravieţuit

Publicat: 14.11.2017
Un nou studiu a ajuns la concluzia că extincţia în masă rezultată în urma impactului cu un asteroid acum 66 de milioane de ani a fost o şansă din zece. Altfel spus, au existat 10% şanse ca impactul să declanşeze o extincţie în masă. 75% dintre specii au dispărut atunci, inclusiv tot grupul de dinozauri, lucru care nu s-ar fi întâmplat în 9 din 10 situaţii.

Conform cercetătorilor japonezi care au efectuat acest studiu, funinginea a fost cel mai letal simptom. Asteroidul a lovit Pământul lângă Peninsula Yucatan din Mexic. Aici existau în trecut rezervoare vaste de petrol şi alte hidrocarburi, sub fundul unei mări puţin adânci, care au explodat la impact, scrie Science Alert.

Cercetătorii Kunio Kaiho, de la Universitatea Tohoku, şi Naga Oshima, de la Institutul de Cercetare în Meteorologie din Japonia, au calculat în studiile anterioare ce s-ar întâmpla dacă un asteroid ar transforma materia organică în funingine. Este vorba desigur de multe milioane de tone introduse în stratosferă.

În acest scenariu, temperaturile de pe Terra ar scădea dramatic din cauza norului de funingine care ar fi blocat lumina solară.

Acum 66 de milioane de ani, doar 13% din suprafaţa Pământului conţinea suficient material organic pentru a genera această cantitate vastă de funingine care ar fi dus la condiţiile extreme. Dacă asteroidul lovea oriunde în restul de 87% din suprafaţa Terrei, „cred că dinozaurii ar fi trăit astăzi”, a precizat Kaiho.

Timothy Bralower, cercetător la Pennsylvania State University, care nu a fost implicat în acest studiu, aplaudă „modul inovativ de gândire” al cercetătorilor, dar se îndoieşte că doar un nor de funingine poate explica de ce asteroidul a fost atât de letal.

De asemenea, alt cercetător, Sean Gulick de la Universitatea Texas, a precizat că „procentul de 13% pe care l-au menţionat se bazează pe numeroase asumpţii”. Mai mult decât atât, cercetătorul a participat în 2016 la un proiect de forare în care s-a explorat craterul, ajungându-se la concluzia că există puţine dovezi care ar indica o cantitate suficientă de materie organică.

Asteroidul ar fi generat o cantitate însemnată de funingine, dar nu acesta a fost motivul dispariţiei dinozaurilor.

În urma investigărilor rocilor din perioada dintre Cretacic şi Paleogen, cercetătorii au găsit de-a lungul timpului, în diferite zone de pe glob, o cantitate însemnată de iridiu în stratele de argilă. Cantitatea mare de acest element putea proveni doar de la un asteroid şi care ar fi fost letal pentru organismele de pe planetă.

Totuşi, toţi cercetătorii sunt de acord cu ideea conform căreia asteroidul nu trebuia doar să lovească oriunde pentru a provoca extincţia în masă şi că această extincţie nu a fost ceva de scurtă durată, ci o serie mai lungă de fenomene care au dus treptat la dispariţia a trei sferturi dintre speciile existente pe planetă.

Ne putem afla deja în a şasea extincţie în masă, iar aceasta este cauzată de activitatea umană