Home » Natură » Cât de veche este ”ciocolata”?! O nouă descoperire arată că domesticirea arborilor de cacao datează de acum 3.600 de ani

Publicat: 27.10.2018
Cercetătorii care au analizat genomurile arborilor de cacao cultivaţi au găsit originea unui „eveniment singular de domesticire” acum circa 3.600 de ani. Descoperirea duce la noi dezbateri în ceea ce priveşte momentul când oamenii au început să cultive sursa ciocolatei.

„Aceste dovezi cresc înţelegerea noastră cu privire la modul în care oamenii s-au deplasat şi s-au stabilit în America”, a precizat Omar Cornejo de la Washington State University, autor al acestui studiu publicat recent în Communications Biology. „Este în sine o descoperire importantă pentru că ne oferă un timp pentru răspunsul la întrebările care sunt mai dificile: cât de mult a durat până a făcut cacao bun? Cât de puternic a fost procesul de domesticire? De câte plante a fost nevoie pentru a domestici un arbore?”, adaugă cercetătorul.

Studiul, care a implicat 18 savanţi de la 11 instituţii, a arătat că domesticirea arborelui de cacao a fost pentru selectarea unei arome, rezistenţa la boli şi pentru stimulantul theobromină. Totuşi, selecţia artificială a venit cu un preţ, acela de a avea gene care au scăzut randamentul producţiei, scrie Phys.

Cercetătorii au studiat „prinţul cacao”, Criollo – un tip rar de cacao, aromatic şi primul care a fost domesticit care mai târziu a fost o sursă pentru ciocolată. Au găsit că domesticirea a avut loc în America Centrală acum 3.600 de ani, dar planta provenea din bazinul Amazonului, lângă graniţa de astăzi a sudului Columbiei cu nordul Ecuadorului. Cel mai probabil, a fost introdus de negustori.

Ciocolata: curiozităţi, beneficii şi riscuri ale consumului