Home » Știință » Amintirile traumatice pot fi şterse din creier. Tratamentul viitorului

Amintirile traumatice pot fi şterse din creier. Tratamentul viitorului

Publicat: 21.02.2017
Oamenii de ştiinţă au demonstrat că amintirile care provoacă traume pot fi şterse din creier. Acest lucru a fost arătat prin intermediul testelor pe şoareci de laborator şi a constat în activarea sau dezactivarea amintirilor „negre” cu ajutorul unui sunet acompaniat de o undă de şoc electric.

Chiar dacă testarea acestui procedeu pe oameni atrage după sine implicaţii etice complexe, oamenii de ştiinţă cred că acest lucru va fi posibil în viitor, având în vedere că poate ajuta persoanele care suferă de o tulburare de tipul stresului post-traumatic sau persoanele dependente de droguri, notează Gândul

Profesorul Sheena Josselyn, una dintre autorii studiului, a explicat că în timpul testelor au putut fi identificate celulele in care erau stocate anumite amintiri. „Am putut, deci, să ţintim aceste celule şi să facem amintirile să dispară. Am diminuat activitatea în aceste celule şi asta este echivalent cu dispariţia amintirii nedorite”, a explicat aceasta.

După această procedură, şoarecii nu au mai răspuns la sunetul pe care învăţaseră să-l asocieze şocului suferit.

Oamenii de ştiinţă susţin că au obţinut, astfel, dovada faptului că dacă există o problemă legată de amintirile unei persoane, nu trebuie lucrat la tot corpul sau la nivelul întregului creier. Aceştia consideră că, în viitor, ar putea fi create medicamente care să caute şi să detecteze căldura, medicamente care să lucreze doar la nivelul celulelor afectate.

Totuşi, până la acest moment este o cale lungă, având în vedere că principiile etice spun că omul este o sumă a tututor amintirilor sale şi că noi toţi învăţăm din propriile greşeli. Totuşi, în cazuri extreme, care afectează viaţa de zi cu zi, acest tratament ar putea fi o soluţie.

Spre exemplu, cu ajutorul interveţiei la nivelul celulelor afectate, în rândul şoarecilor a putut fi îndepărtată dependenţa de cocaină.

Amintirile sunt stocate în ceea ce este cunoscut sub numele de engramă, formată din neuroni care ard într-un mod distinct. Atunci când se întâmplă ceva, neuronii se luptă unii cu alţii pentru a transforma acel lucru într-o amintire şi a o stoca pe aceasta din urmă.