Home » Știință » Aceasta este probabil cea mai clară dovadă a existenţei apei pe Europa, un satelit a lui Jupiter

Publicat: 19.05.2018
O nouă analiză a unor date vechi de 20 de ani colectate de misiunea Galileo sugerează că sonda spaţială a NASA a zburat printr-o coloană de vapori de apă emanată de satelitul Europa în timpul unei treceri pe lângă corpul ceresc în anul 1997.

„Acum avem dovezi concludente care susţin ideea conform căreia Europa are coloane de erupţii”, a precizat Xianzhe Jia, coautor al studiului şi savant la Universitatea Michigan din Ann Arbor.

Existenţa unor astfel de gheizere pe suprafaţa celui de al patrulea satelit ca dimensiuni a lui Jupiter a fost până acum o enigmă. Cea mai impresionantă descoperire a lui Galileo în acest sens, care s-a aflat pe orbita lui Jupiter între 1995 şi 2003. a fost că Europa are un ocean cu apă lichidă sub stratul de gheaţă de la suprafaţă. Apoi, în 2012, datele de la Telescopul Spaţial Hubble au scos la iveală că există concentraţii ridicate de ioni de hidrogen şi oxigen peste emisfera sudică a Europei, un posibil semn că vaporii de apă ar scăpa în spaţiul cosmic, relatează Science News.

Jia şi colegii săi au examinat datele de la cea mai apropiată trecere a sondei Galileo pe lângă Europa, la doar 206 kilometri de suprafaţă. Într-o regiune în apropierea ecuatorului, sonda a detectat schimbări bruşte în instrumentele care măsurau plasma şi câmpul magnetic. Utilizând simulările computerizate actuale, savanţii au arătat că aceste schimbări pot fi explicate cel mai bine prin ideea că vehiculul a zburat printr-un gheizer activ. Radiaţia de la câmpul magnetic al lui Jupiter ar fi dezintegrat moleculele de apă în ioni de oxigen şi hidrogen, iar aceste particule ar fi schimbat direcţia câmpului magnetic şi densitatea plasmei din coloana de vapori. Acest loc de pe Europa este aproapiat de cel în care Hubble a detectat al doilea semn de vapori de apă scăpaţi de satelit.

Galileo nu a mai găsit şi alte semne de gheizere în cele zece situaţii în care a trecut pe lângă Europa, care au fost mai îndepărtate de satelit. Acest lucru sugerează că gheizerele sunt relativ mici, având maxim puţin peste 200 de kilometri înălţime.

Europa, satelitul lui Jupiter, ar putea fi “un loc minunat pentru viaţă”, crede un astronom al NASA

Conjuncţie rară a trei dintre sateliţii principali ai planetei Jupiter, fotografiată de NASA

Astronomii americani au descoperit noi dovezi privind posibilitatea ca unul dintre sateliţii lui Jupiter să susţină viaţa – VIDEO

Descoperire fără precedent: Europa, satelitul îngheţat al lui Jupiter, seamănă cu Terra mai mult decât credeam!