Home » Știință » Dovezile vieţii marţiene s-ar putea afla în ”dunele fantomă”

Dovezile vieţii marţiene s-ar putea afla în ”dunele fantomă”

Publicat: 16.07.2018
Sute de „dune fantomă” au fost descoperite pe suprafaţa lui Marte. Acestea ar putea conţine dovezi ale existenţei vieţii microbiene în trecut.

Aceste regiuni, unde în urmă cu miliarde de ani dunele de nisip se ridicau la câteva sute de metri deasupra suprafeţei marţiene, ar putea conţine detalii despre trecutul climatic şi modificările mişcării vânturilor de pe planetă

Mail Online scrie că dunele fantomă sunt structuri rămase după ce lava sau sedimentele au fost cărate de apă. În acelaşi timp, vânturile ar fi dus la împrăştierea nisipului, astfel au rămas doar structurile observate în prezent. Astfel de forme de relief au fost observate atât pe Pământ, cât şi în diferite regiuni ale Planetei Roşii, precum bazinul Hellas sau labirintul Noctis.

Sursa: NASA

Echipa a descoperit peste 480 de potenţiale dune fantomă în labirintul Noctis şi peste 300 în bazinul Hellas. În aceste regiuni, dunele ar fi ajuns la 39-75 de metri înălţime. „Toate craterele din prezent sunt rămăşiţe ale unor foste dune”, a declarat Mackenzie Day, geomorfolog din cadrul Universităţii Washington din Seattle.

„Unul dintre lucrurile sigure pe care le aflăm din aceste dune este că vânturile erau diferite în trecut. Faptul că vânturile erau diferite ne arată că mediul de pe Marte nu este static, el se schimbă de-a lungul milioanelor de ani”, a adăugat el.

Conform cercetătorilor, zona cu dune a fost inundată de un lichid ce se mişca lent, în urmă cu 2 miliarde de ani. Specialiştii consideră că cele două regiuni cu dune fantomă pot deţine informaţii despre existenţa, în trecut, a vieţii microbiene.