Home » Știință » Observaţiile astronomilor confirmă existenţa jetului de material de la două stele neutronice aflate în proces de contopire

Publicat: 07.09.2018
Măsurătorile precise realizate cu o colecţie de telescoape radio ale National Science Foundation (NSF) au scos la iveală că un jet îngust de particule se deplasează la o viteză apropiată de cea a luminii după ce o pereche de stele neutronice au intrat în coliziune undeva la 130 de milioane de ani lumină de Pământ. Fenomenul, care a avut loc în august 2017, a trimis unde gravitaţionale prin spaţiul cosmic. A fost primul eveniment care a fost detectat atât cu ajutorul undelor gravitaţionale, cât şi cu ajutorul undelor electromagnetice, inclusiv radiaţii gamma, raze X, lumină vizibilă şi unde radio.

Rezultatul evenimentului, noul corp numit GW170817, a fost observat atât de telescoapele de pe Pământ, cât şi de cele spaţiale. Savanţii l-au observat pe măsură ce trăsăturile undelor s-au schimbat în timp, iar aceste schimbări au fost folosite drept indicii pentru a scoate la iveală natura fenomenelor care au urmat, scrie Science Daily.

O problemă care nu a putut fi rezolvată până acum a fost aceea a existenţei sau inexistenţei unui jet îngust de material, ca rezultat al contopirii. Este o miză importantă, întrucât astfel de jeturi sunt necesare pentru producerea tipurilor de emisii de raze gamma care ar apărea în urma unei coliziuni între două stele neutronice.

„Am măsurat o mişcare aparentă care are o viteză de patru ori mai mare decât cea a luminii. Această iluzie, numită mişcare superluminică, rezultă atunci când jetul are o direcţie aproximativ spre Terra, iar materialul din jet se deplasează la o viteză aproape la fel de mare ca cea a luminii”, a precizat Kunal Mooley, de la National Radio Astronomy Observatory (NRAO) şi Caltech, unul dintre membrii echipei de cercetare.

Astronomii au observat obiectul după 75 de zile de la coliziune şi, din nou, după 230 de zile.

„Conform analizelor noastre, acest jet este foarte îngust, cel mult cu o lăţime de 5 grade, şi a fost îndreptat la doar 20 de grade de Terra”, a precizat Adam Deller de la Swinburne University of Technology, un alt membru al echipei. „Dar pentru a se potrivi cu observaţiile noastre, materialul din jet trebuia să se deplaseze cu o viteză de 97% din viteza luminii”, a adăugat cercetătorul.

După contopire, noul corp a devenit o gaură neagră a cărei gravitaţie puternică a început să tragă materialul spre ea. Materialul a format un disc cu rotaţie rapită ce generează o pereche de jeturi care emană de la polii săi.

Pe măsură ce evenimentul era în desfăşurare, a apărut întrebarea dacă jeturile pot ieşi din cochilia de detritus de la explozia iniţială. S-a arătat că un jet a interacţionat cu detritusul, formând un „cocon” de material care se extindea, iar acesta s-ar fi extins mai lent decât un jet.

„Interpretarea noastră este că acest cocon a dominat emisiile radio la circa 60 de zile după contopire, iar după această perioadă emisiile jetului au dominat”, a adăugat Ore Gottlieb de la Tel Aviv University, un alt cercetător din cadrul studiului.

Detectarea jetului cu viteză ridicată a lui GW170817 întăreşte semnificativ legătura dintre aceste tipuri de corpuri şi impulsurile de radiaţii gamma de scurtă durată. De asemenea, jeturile trebuie să fie îndreptate într-o direcţie apropiată de Terra pentru a fi detectate.

Cercetătorii au descoperit un lucru surprinzător cu privire la stelele neutronice