Home » Știință » Energia nucleară ar putea fi viitorul explorării spațiale

Energia nucleară ar putea fi viitorul explorării spațiale

Credit foto: Pixabay
Publicat: 08.07.2020

Specialiștii sunt de acord că motoarele nucleare ar putea face navele mult mai rapide.

Explorarea spațiului a luat avânt în ultimii ani, misiuni către Marte și către Lună fiind plănuite chiar în timp ce vorbim. Pentru a părăsi gravitatea planetei și pentru a putea naviga prin spațiu rachetele au nevoie de motoare și combustibili care să genereze propulsia necesară.

Lansările spațiale din prezent folosesc combustibili fosili, care poluează și care, la fel de important, ridică o serie de limitări de greutate care nu pot fi trecute cu vedere. Din ce în ce mai des oamenii de știință au început să ia în considerare posibilitatea folosirii energiei nucleare pentru  a susține eforturile de explorare și colonizare, notează Space.

Spațiul, este imens și chiar și cele mai apropiate obiecte cosmice de Pământ se află la distanțe pentru tehnologia actuală. Odată ce o navă a părăsit atracția gravitațională a Terrei trebuie luate în calcul trei detalii extrem de importante:

• propulsia sua cât de repede poate accelera o navă.
  • eficiența sau propulsia pe care o navă o poate obține de la o anumită cantitate de combustibil
  • densitatea energetică sau cât de multă energie este produsă de către o anumită cantitate de combustibil.

Două soluții nucleare

Oamenii de știință care au studiat problema propulsiei nucleare au ajuns la concluzia că există două modalități prin care aceasta poate fi folosită. Astfel, în primul rând, există opțiunea propulsiei termo-nucleare, un sistem extrem de puternic și cu o eficiență moderată.

Acest sistem seamănă cu cele folosite de către submarinele nucleare, în care un mic reactor de fisiune produce căldura necesară încălzirii unor gaze care asigură propulsia navei. Cercetătorii de la NASA estimează că o misiune care folosește o astfel de sursă de propulsie ajunge pe Marte într-un interval de timp cu 20-25% mai mic față de o misiune care folosește combustibil chimic.

Cea de a doua opțiune este reprezentată de către sistemele electrice nucleare, cu precizarea că încă nu a fost construită tehnologia necesară. Conceptul din spatele acestei idei implică folosirea unui reactor nuclear care să alimenteze un sistem de propulsie care folosește efectul Hall.

Sistemul acesta se dovedește net superior celorlalte opțiuni luate în calcul, permițând trimiterea unor misiuni extrem de lungi și care nu vor avea nevoie de alimentare solară. Cu toate acestea, construirea unui astfel de sistem este problematică.

De ce nu există rachete nucleare?

Pe scurt, în acest caz vorbim de o problemă de natură birocratică. Mai exact, în cazul SUA, proiectele în care este folosită energia nucleară au nevoie de acordul mai mult agenții guvernamentale și chiar și al președintelui. pe lângă acest complicat proces birocratic, cercetătorii din domeniu s-au confruntat și cu problemele cauzate de resursele limitate care le-au fost alocate.

Un pas în direcția unor rachete nucleare a fost realizat în august 2019, odată cu semnarea unui ordin prezidențial prin care NASA este instruită să demareze cercetători în domeniu, în condiții de securitate maximă. De asemenea, noile reguli au venit la pachet și cu 100 de milioane de dolari pentru cercetări.