Home » D:News » Supermarketul, un ”câmp minat psihologic”. Cum eşti păcălit să cumperi mai mult

Supermarketul, un ”câmp minat psihologic”. Cum eşti păcălit să cumperi mai mult

Supermarketul, un ”câmp minat psihologic”. Cum eşti păcălit să cumperi mai mult
Publicat: 14.04.2017
Deseori se întâmplă ca atunci când intri într-un magazin să cumperi mai mult decât ţi-ai propus. Din lista de cinci produse elementare precum lapte, ouă, pâine, carne şi legume te alegi cu altele, precum ciocolata care este prea tentantă pentru a fi trecută cu vederea sau alte produse de care nu ai neapărat nevoie.

Cum s-a întâmplat acest lucru? Răspunsul se află în modul de poziţionare al raioanelor şi al produselor. Există o întreagă ştiinţă a supermarketurilor care te fac să petreci mai mult timp în magazin şi să cumperi mai mult, informează Curiosity.

Un expert al acestei ştiinţe susţine că majoritatea cumpărătorilor pleacă din magazin cu 60% mai multe produse decât şi-au propus să cumpere iniţial.

Aşadar, cumpărăturile din supermarket nu sunt atât de simple pe cât par. Conform Food Marketing Institute, magazinele de tipul acesta au o medie de 39.500 de itemuri, astfel vânzătorii vor depune mult efort pentru a fi siguri că mai multe produse sfârşesc în căruciorul tău.

Paco Underhill, autorul cărţii Why We Buy: The Science of Shopping („De ce cumpărăm: ştiinţa cumpărăturilor”) precizează că „există un motiv pentru care brutăria este prima secţiune de lângă intrare. În primul rând, produsele acestea sunt proaspete şi arată mai bine în magazin decât arată atunci când ajungi acasă cu ele. Aproape fiecare supermarket ştie că dacă îţi pune în funcţiune glandele salivare, vei avea tendinţa de a cumpăra mai mult”.

De asemenea, cele mai populare produse sunt în mijlocul culoarului. Acest lucru se întâmplă datorită efectului de boomerang, care, conform explicaţiei de la National Geographic, are loc atunci când un cumpărător merge până în mijlocul raionului, întorcându-se pe aceeaşi rută. Laptele este de obicei pus în spatele magazinului din acelaşi motiv. Cu cât treci de mai multe produse, cu atât cresc şansele să cumperi ceva din acestea. Dulciurile şi alte produse preferate de copii sunt poziţionate pe rafturile pe jos, pentru ca aceştia să le observe.

Aceste distrageri chiar funcţionează, susţine Underhill, consumatorii cumpărând cu 60% mai multe produse decât îşi propuseseră iniţial.

Supermarketul, un câmp minat psihologic

Lucrurile nu se termină aici. Supermarketul este, conform unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea Bangor, un câmp minat psihologic. Savanţii au analizat scanările cerebrale ale cumpărătorilor unui supermarket, aflând că aceştia încep să ia decizii emoţionale după doar 23 de minute. „Rezultatele arată că după 40 de minute – timpul mediu pentru cumpărăturile săptămânale – creierul este obosit şi practic „se închide”, încetând să formeze gânduri raţionale”, precizează cercetătorii.

Cantitatea mare de informaţii duce la un comportament iraţional al creierului, ceea ce duce la rândul său la mai multe cumpărături şi la renunţarea la lista iniţială.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

Cel mai iubit supermarket: Nu are niciun angajat, uşile sunt mereu deschise şi clienţii intră şi ies cum vor

Descoperire fără precedent a peste 200 de schelete sub un supermarket din Paris

Neuromarketingul – Manipulati in supermarket?

Culorile care ne îndeamnă să facem cumpărături

 

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Vaccinurile au salvat în ultimii 50 de ani cel puțin 154 de milioane de copii
Vaccinurile au salvat în ultimii 50 de ani cel puțin 154 de milioane de copii
Cum au trecut razele cosmice prin atmosfera Pământului acum 41.000 de ani?
Cum au trecut razele cosmice prin atmosfera Pământului acum 41.000 de ani?
Ce origine preistorică are cafeaua, una dintre cele mai consumate băuturi din lume?
Ce origine preistorică are cafeaua, una dintre cele mai consumate băuturi din lume?
A fost Caligula cel mai nebun dintre împărații romani? L-a amenințat pe zeul Jupiter că-l va omorî în bătaie
A fost Caligula cel mai nebun dintre împărații romani? L-a amenințat pe zeul Jupiter că-l va omorî în bătaie
Ce s-a întâmplat după ce oamenii de știință au declanșat mini-cutremure în laborator
Ce s-a întâmplat după ce oamenii de știință au declanșat mini-cutremure în laborator
Ar putea ficatul să dețină cheia unor tratamente mai bune pentru cancer?
Ar putea ficatul să dețină cheia unor tratamente mai bune pentru cancer?
Bob Lazar: Zona 51 și Farfuriile Zburătoare
Bob Lazar: Zona 51 și Farfuriile Zburătoare
A fost descoperită o mutație genetică rară, nemaivăzută până acum la oameni
A fost descoperită o mutație genetică rară, nemaivăzută până acum la oameni
Cum a revoluționat Eddie Van Halen muzica rock? Unul dintre cei mai mari chitariști din istorie
Cum a revoluționat Eddie Van Halen muzica rock? Unul dintre cei mai mari chitariști din istorie
Vremea se încălzește! Ce temperaturi au anunțat meteorologii?
Vremea se încălzește! Ce temperaturi au anunțat meteorologii?
Programul „Străzi deschise” weekendul 27 și 28 aprilie: Ce facem pe Calea Victoriei?
Programul „Străzi deschise” weekendul 27 și 28 aprilie: Ce facem pe Calea Victoriei?
52 de ani de la Apollo 16, penultima misiune care a dus omul pe Lună. Urmăreşte istoria Apollo în şapte minute!
52 de ani de la Apollo 16, penultima misiune care a dus omul pe Lună. Urmăreşte istoria Apollo în şapte minute!
Regele Charles al III-lea este „mai bolnav decât lasă să se vadă”
Regele Charles al III-lea este „mai bolnav decât lasă să se vadă”
China și SUA ar trebui să fie parteneri, a declarat Xi Jinping
China și SUA ar trebui să fie parteneri, a declarat Xi Jinping
Resturile unei rachete abandonate în spațiul cosmic de 15 ani au trecut pe lângă un satelit japonez
Resturile unei rachete abandonate în spațiul cosmic de 15 ani au trecut pe lângă un satelit japonez
Un studiu arată că vitamina D ar putea crește rezistența la cancer
Un studiu arată că vitamina D ar putea crește rezistența la cancer
Galileo Galilei, omul care a schimbat cursul istoriei. „Și totuși, se mișcă!”
Galileo Galilei, omul care a schimbat cursul istoriei. „Și totuși, se mișcă!”
Criza climatică crește frecvența valurilor oceanice mortale, indică un studiu
Criza climatică crește frecvența valurilor oceanice mortale, indică un studiu