Home » Cultură » Giordano Bruno, filosoful care a sfidat teoriile tradiționale ale vremurilor sale

Sursa foto: Profimedia
Publicat: 26.09.2021

Filosoful, astronomul și matematicianul italian Giordano Bruno a sfidat teoriile tradiționale ale vremurilor sale prin susținerea ideii că Universul era infinit. Multe dintre teoriile lui Bruno au anticipat științele moderne.

Giordano Bruno s-a născut în 1548 în oraș Nola, din apropiere de Napoli. Aici, Bruno a studiat științele umaniste, logica și dialectica (argumentare). Bruno s-a alăturat unei mănăstiri dominicane în 1565 și a fost hirotonisit în 1572.

Cu toate acestea, Giordano Bruno a abandonat ordinul dominican în 1576 după ce a fost acuzat de erezie, fugind la Roma, Italia (1576), apoi la Geneva, Elveția (1578). Bruno s-a mutat la Paris, în 1581, acolo unde i s-a permis în cele din urmă să predea.

Cele mai importante lucrări ale lui Giordano Bruno

Între 1583 și 1585, Giordano Bruno a locuit și în Anglia, mai întâi la Londra, iar mai apoi la Oxford, acolo unde a susținut o serie de prelegeri. În timp ce se afla în Anglia, Bruno a publicat două dintre cele mai importante lucrări ale sale: „Despre infinit, univers și lumi” (1584), în care și-a dezvoltat teoriile cosmologice, și „Expulzarea fiarei triumfătoare” (1584), o satiră despre superstițiile și viciile contemporane care a inclus o puternică critică a eticii creștine, mai ales a principiului calvinist al mântuirii numai prin credință.

Sursa foto: Profimedia

Pentru o mare parte din restul anilor 1580, Giordano Bruno a trăit în Germania, acolo unde a continuat să predea și să scrie. De asemenea, Bruno și-a expus în Germania concepția despre religie, o teorie despre coexistența pașnică a tuturor religiilor bazată pe înțelegerea reciprocă și discuțiile libere, potrivit Britannica.

Ars pe rug la ordinul Papei Clement al VIII-lea

Respingând astronomia geocentrică tradițională pentru o teorie chiar mai radicală decât cea a lui Copernic, Giordano Bruno a emis ipoteza unui Univers infinit și a mai multor lumi. Teoriile sale cosmologice, care anticipau aspecte fundamentale ale concepției moderne în privința Universului, au dus la excomunicarea sa de către Bisericile Romano-Catolică, Calvinistă și Luterană. Bruno s-a întors în Italia în 1591, stabilindu-se la Veneția.

În 1592, filosoful a fost arestat și judecat de inchiziția venețiană, care l-a extrădat la inchiziția romană în următorul an. După un proces de șapte ani la Roma, Giordano Bruno a fost ars pe rug la ordinul Papei Clement al VIII-lea la data de 17 februarie 1600.

Nietzsche, filosoful care a murit înainte să vadă cu ochii lui acuratețea previziunilor sale