Home » D:News » Meteoritii ofera indicii despre originile Terrei

Meteoritii ofera indicii despre originile Terrei

Publicat: 03.11.2008
Meteoritii, care se numara printre cele mai vechi roci gasite vreodata, ofera noi indicii despre conditiile care au existat la inceputurile sistemului solar, rezolvand mistere vechi si dand peste cap unele idei referitoare la modul formarii Pamantului.

Meteoritii stravechi contin inca date magnetice despre istoria foarte timpurie a planetelor, conform unui studiu derulat de omul de stiinta Benjamin P Weiss de la planetariul MIT. Weiss si cei cinci colegi ai sai co-autori ai studiului au examinat fragmente provenite de la 3 meteoriti denumiti angrite, care se numara printre cele mai vechi pietre cunoscute. Analiza a aratat ca, in mod surprinzator, in timpul formarii sistemului solar, cand praful si materialul din jurul Soarelui s-au comasat si au format planetele pe care le stim astazi, corpuri mult mai mici decat planetele – cu diametre de aproximativ 160 kilometri – erau suficient de mari incat sa sufere procese de formare asemanatoare celor planetare. Topirea acestor roci formatoare de planete, numite planetesimale, a determinat separare constituentilor lor. Materialele mai usoare s-au ridicat spre suprafata corpurilor formand invelisuri, in timp ce materialul mai greu, bogat in fier, s-a scurs in miez, unde a inceput sa se involbureze producand un dinam magnetic asemanator miezului incandescent al oricarei planete. Cercetatorii au putut studia urme ale campurilor magnetice produse de acest dinam, inregistrate acum in materia meteoritilor cazuti pe Pamant. “Magnetismul meteoritilor a reprezentat un mister de-a lungul timpului”, a spus Weiss “si descoperirea faptului ca niste corpuri atat de mici s-au putut topi la interior si forma dinamuri magnetice este un pas major in rezolvarea unei mari ghicitori. Ne dam seama acum ca multe dintre lucrurile care au format planetele erau ele insele mini-planete, cu miezuri incandescente, cu magma si cu crusta.

Sursa: ScienceDaily