Home » D:News » Cea mai simplă metodă prin care îţi poţi influenţa pozitiv structura creierului

Cea mai simplă metodă prin care îţi poţi influenţa pozitiv structura creierului

Publicat: 14.09.2012
De-a lungul timpului, oamenii de ştiinţă au observat că exerciţiile fizice regulate produc modificări la nivelul creierului, îmbunătăţind capacitatea oamenilor de a gândi şi de a-şi aminti. Mai mult, o serie de studii au scos în evidenţă faptul că exerciţiile determină crearea de noi celule neuronale, un proces cunoscut sub numele de neurogeneză. Cu toate acestea, modul în care efortul fizic afectează structura creierului a rămas o enigmă.

Acum, un nou studiu susţine că, după efectuarea exerciţiilor fizice, nivelul hormonului masculin, din creier, creşte şi ajută la remodelarea minţii. Cercetarea a fost realizată pe şobolani tineri şi clinic sănătoşi. Deşi pentru studiu au fost testaţi doar şobolani de sex masculin, oamenii de ştiinţă consideră că acest proces se întâlneşte şi la femele, precum şi la alte mamifere printre care se numără şi omul.

Cu toate că testosteronul se găseşte în creierele ambelor sexe, el este produs în cantitate mult mai mare la  masculi, de către testicule şi chiar şi de către creier, aşa cum suspectează acum oamenii de ştiinţă.

Singurul mod în care oamenii de ştiinţă au putut observa dacă hormonii au fost sintetizaţi în creier a fost acela de a opri producţia din testicule, pentru a garanta că testosteronul produs aici nu va urca spre creier. Prin urmare, toţi şobolanii au fost supuşi unei operaţii în urma căreia unii au fost castraţi iar alţii au fost doar deschişi şi apoi reînchişi. În acest mod, oamenii de ştiinţă s-au asigurat că stresul produs de operaţia chirurgicală nu îi defavoriza doar pe cei castraţi.

Separat, alţi şobolani au fost injectaţi cu un medicament care le nu le mai permitea hormonilor de sex masculin să se conecteze la receptorii din creier. Cu alte cuvinte, animalele puteau produce hormonii, dar aceştia nu ar avea niciun efect asupra creierului.

După intervenţie, unii şobolani au alergat timp de 3 zile pe benzile de alergat, în timp ce alţii au rămas sedentari. Ulterior, cercetătorii au examinat creierele tuturor şobolanilor şi au descoperit că, în comparaţie cu cei rămaşi sedentari, subiecţii care au alergat aveau în creiere o cantitate mai mare a unui derivat de testosteron numit dihidrotestosteron sau DHT. Mai mult, chiar şi creierele şobolanilor care au fost castraţi conţineau DHT. Prin urmare, specialiştii au concluzionat că exerciţiile fizice au determinat creşterea producţiei de hormoni.

Totodată, la mare parte dintre animale s-a observat o supraabundenţă de noi neuroni la nivelul hipocampului, o zonă a creierului asociată cu învăţarea şi memoria. Oarecum neaşteptat a fost faptul că la şoarecii ale căror creiere nu puteau utiliza DHT, nu s-a observat nicio consolidare a neurogenezei. Deşi au făcut la fel de multe exerciţii fizice ca alte animale implicate în studiu, rezultatele nu au fost aceleaşi.

Prin urmare, se pare că asimilarea de DHT din creier, determinată de exerciţiile fizice, “reprezintă un pas important în producerea neurogenezei hipocampice adulte”, a explicat Bruce S. McEwen de la Universitatea Rockefeller din New York.

În mare, exerciţiile stimulează producţia de DHT, iar nivelul crescut de DHT ajută la crearea mai multor celule neuronale.

Cu toate că DHT este necesar pentru neurogeneză şi că femeile au o producţie mult mai mică de testosteron, comparativ cu bărbaţii, asta nu înseamnă că doamnele primesc mai puţine beneficii de pe urma exerciţiilor fizice. Pe lângă faptul că, cel puţin la şoareci, femelele fac mult mai mult efort fizic decât masculii, este posibil ca şi estrogenul să aibă un rol similar cu cel pe care îl are DHT-ul asupra creierului.

Deşi, pentru moment, nu se cunosc efectele exerciţiilor fizice şi ale hormonilor sexuali, cercetarea subliniază importanţa sportului în viaţa de zi cu zi. “Exerciţiile efectuate de şobolani  din acest experiment au fost uşoare, similare cu joggingul la oameni. Este vorba de un lucru uşor de făcut care poate îmbunătăţi sănătatea creierului”, a concluzionat dr. McEwen.

Legenda Gladiatorului regizat de Ridley Scott. Maximus a fost fictiv, însă alții chiar au existat în istorie