Home » D:News » Acestea sunt imaginile care vor dăinui la miliarde de ani de la moartea ultimului om (FOTO/VIDEO)

Publicat: 31.10.2012
Un artist american a lansat un proiect inedit, intitulat „Last Pictures”, prin care doreşte să lase moştenire 100 de imagini ce urmează să reprezinte specia umană la mult timp după ce aceasta va fi dispărut.

Trevor Paglen doreşte să lanseze un satelit geostaţionar pe orbita Pământului care să găzduiască aceste imagini. Artistul doreşte ca acestea să servească drept ghid extratereştrilor care vor vizita sistemul nostru solar la mult timp după ce omenirea va înceta să existe.

Artistul a fost inspirat din faptul că în acest moment peste 800 de navete spaţiale orbitează Terra la o altitudine de 36.000 de kilometri. Majoritatea dintre acestea au încetat să mai funcţioneze, însă continuă să plutească fără scop în jurul planetei noastre. Aşadar, aceste deşeuri spaţiale care orbitează Terra vor fi ultimele artefacte umane care vor dăinui după dispariţia noastră, continuând să se învârtă în jurul Pământului la mult timp după ce toate celelalte urme ale oamenilor se vor fi şters de pe suprafaţa planetei. Artistul doreşte să profite de faptul că aceste deşeuri spaţiale vor continua să orbiteze planeta timp de miliarde de ani, transformându-le în capsule ale timpului.

„Fiecare dintre noi ar fi ales alte 100 de imagini pentru a reprezenta omenirea, însă faptul că este un proiect imposibil este ceea ce-l face interesant”, a explicat Trevor Paglen, care afirmă că proiectul a avut ca intenţie totodată stimularea imaginaţiei publicului larg.

Paglen a colaborat cu mai mulţi oameni de ştiinţă, antropologi, curatori şi companii pentru a trimite imaginile în spaţiu. Paglen a apelat la Anya Ventura, un alt artist, şi la 5 cercetători pentru a selecta cele 100 de imagini dintre cele 10.000 de propuneri iniţiale. Într-o primă fază, membrii proiectului au selectat 500 de imagini, selectând apoi cele 100 de fotografii care vor reprezenta omenirea miliarde de ani de-acum încolo.

„Suntem inundaţi de imagini, dar nu le privim cu adevărat. Proiectul The Last Pictures solicită un act voit de privire ce te forţează să te gândeşti la elementele care fac ca o fotografie să fie cu adevărat bună”, spune Ventura.

Artiştii au apelat la Brian Wardle, un profesor de la MIT, pentru a identifica cea mai sigură metodă prin care pot stoca imaginile pentru o perioade de câteva miliarde de ani. Alături de profesorul karl Berggren, un expert în nanostructuri cuantice, Wardle au identificat siliciul ca materialul ideal pentru acest proiect. Cercetătorii au vrut să evite difuzia – mişcarea lentă a moleculelor ce poate duce în câteva milioane de ani la degradarea imaginilor.

„Folosind un singur material, siliciul, pe care gravăm imaginile, ne permite să evităm difuzia pe cât posibil. De regulă, timpul «şterge» lucrurile scrise, însă folosirea acestui material ne va permite să luptăm împotriva acestui efect”, spune Wardle.

Imaginile au fost nano-gravate pe un disc de siliciu – supranumit Artefactul – care a fost securizat cu ajutorul unei carcase de aluminiu ce este placată cu aur.

Pentru a lansa imaginile în spaţiu, membrii proiectului au ajuns la o înţelegere cu EchoStar Corporation, o companie de telecomunicaţii din Colorado ce gestionează o flotă de sateliţi geostaţionari.

Artefactul urmează să fie lansat pe orbită pe data de 20 noiembrie 2012, când satelitul EchoStar XVI va părăsi Cosmodromul Baikonur din Kazakhstan cu ajutorul unei rachete ILS Proton Breeze M.

Paglen afirmă că, prin acest proiect, „este ca şi cum am face picturi în peşteră pentru viitor”. „Multe dintre imaginile selectate sunt enigmatice, ce au o poveste interesantă. Acestea vor reprezenta o provocare pentru extratereştri”, spune artistul.

Iată câteva dintre imaginile care vor orbita Terra în următorii 4,5 miliarde de ani, până când Soarele se va transforma într-o stea gigantică roşie, distrugând Terra:

Lansarea rachetei Soyuz FG din Cosmodromul Baikonur, Kazakhstan

Standul american de la Târgul Moscovei din 1959

Panoul Norbona din Canionul de Chelly, Naţiunea Navajo