Home » D:News » Extratereştrii folosesc fixativ? Întrebarea, doar aparent absurdă, trimite la o nouă metodă de detectare a civilizaţiilor extraterestre

Publicat: 29.11.2012
Un grup de oameni de ştiinţă americani propune, ca mod de a identifica planete ce ar găzdui viaţă, urmărirea emisiilor de gaze cu efect de seră de pe aceste planete: ar putea fi un indiciu al existenţei unor civilizaţii industrializate.

În contrast cu metodele utilizate pînă acum, care caută să descopere „marcaje biologice”, cercetătorii de la Blue Marble Space Institute of Science, SUA, propun căutarea „marcajelor tehnologice”, adică a unor semne care să indice prezenţa civilizaţiiilor avansate din punct de vedere industrial.

Un astfel de indicator tehnologic ar fi compuşii din clasa chlorofluorocarbonului (CFC), cândva mult utilizaţi (pe Pământ, desigur) ca agent de refrigerare (în frigidere şi alte instalaţii frigorifice) şi gaz propulsor (în spray-uri, inclusiv în cele cu fixativ de păr).

Aceşti compuşi au un efect de seră puternic şi distrug stratul de ozon. Deşi scoşi din uz la începutul anilor 1990, CFC persistă vreme îndelungată în mediu, astfel că oamenii de ştiinţă se aşteaptă să se găsească în atmosfera Pământului până la sfârşitul acestui secol.

Dr. Sanjoy Som, astrofizican şi preşedinte al Blue Marble Space Institute of Science, lucrează în prezent, împreună cu colegii săi, la crearea unor modele computerizate ale atmosferei exoplanetelor; ei sunt interesaţi în mod deosebit de simularea unor planete cu „marcaje tehnologice”, precum CFC.

Deoarece CFC nu pot fi produşi pe cale naturală, ci sunt în întregime artificiali, descoperirea unor astfel de compuşi în atmosfera unei planete ar indica prezenţa unor forme de viaţă care au produs o civilizaţie industrială.

Modelele dezvoltate de cercetători simulează cum ar arăta, studiată de pe Terra, o exoplanetă îndepărtată cu CFC în atmosferă.

Studiile lor sunt, cumva, înaintea vremii: la ora actuală, telescoapele pot detecta doar gazele prezente din abundenţă în atmosfera exoplanetelor, precum hidrogenul. Nu avem, în prezent, tehnologii suficient de performante pentru a ne permite să măsurăm în detaliu compoziţia atmosferei unei exoplanete, dar atunci când le vom avea, va fi util să avem cu ce să o comparăm – şi acesta e rostul modelelor simulate pe computer.

Dr. Som este de părere că detectarea CFC şi a altor gaze cu efect de seră ne-ar putea arăta cât de avansată este civilizaţia unei planete.

Un alt aspect inedit al cercetării este modul ei de finanţare: specialiştii implicaţi au recurs la înfiinţarea unei pagini internet pe Petridish.org, un website dedicat strângerii de fonduri pentru proiectele de cercetări ştiinţifice, prin sistemul crowd-source funding.

Dacă modelul va avea succes, el va permite, în viitor, oamenilor de ştiinţă să desfăşoare proiecte de cercetări fără a depinde de o universitate sau altă instituţie de cercetare şi le va oferi modalităţi noi de a-şi face publice rezultatele studiilor.

Sursa: ABC Science