Home » D:News » Ce impact are luna naşterii asupra sistemului imunitar al bebeluşului?

Ce impact are luna naşterii asupra sistemului imunitar al bebeluşului?

Autor: Marius Comper 04.09.2013
Ce impact are luna naşterii asupra sistemului imunitar al bebeluşului?
Cum influenţează luna naşterii sănătatea noastră? Multe persoane şi-au pus această întrebare, iar acum oamenii de ştiinţă vin cu un răspuns parţial. O nouă cercetare arată că dezvoltarea sistemului imunitar şi nivelul vitaminei D variază la nou-născuţi în funcţie de luna în care s-au născut.

Cercetarea efectuată de oameni de ştiinţă de la Queen Mary, University of London şi de la Universitatea Oxford oferă o posibilă bază biologică prin care se explică de ce riscul unei persoane de a suferi de scleroză multiplă, o afecţiune neurologică, depinde de luna naşterii. De asemenea, cercetarea oferă noi argumente în favoarea studierii aprofundate a suplimentării cu vitamina D în timpul sarcinii.

Aproximativ 100.000 de persoane din Marea Britanie suferă de scleroză multiplă, o afecţiune neurologică severă ce este provocată de propriul sistem imunitar ce atacă sistemul nervos central. Acest lucru duce la blocarea transmisiunii de mesaje între creier şi alte părţi ale corpului, ducând la probleme de vedere, control muscular, auz şi memorie.

Cercetătorii cred că scleroza multiplă este rezultatul unei interacţiuni complexe între gene şi mediu.

Mai multe studii sugerează că luna în care o persoană este născută poate influenţa riscul de a suferi de scleroză multiplă. Acest efect al lunii de naştere este evident mai ales în Anglia, unde riscul de a suferi de scleroză multiplă atinge un vârf în cazul persoanelor născute în luna mai şi un minim în cazul persoanelor născute în luna noiembrie. Deoarece vitamina D este produsă de piele atunci când este expusă la soare, efectul lunii de naştere a fost interpretat de cercetători drept o dovadă ce atestă rolul important pe care îl joacă vitamina D în riscul de a dezvolta scleroză multiplă.

În acest studiu, cercetătorii au colectat mostre de sânge din cordonul ombilical de la 50 de bebeluşi născuţi în noiembrie şi de la alţi 50 de bebeluşi născuţi în luna mai în Londra în 2009 şi 2010.

Sângele a fost analizat pentru a se stabili nivelul vitaminei D şi cel al celulelor T autoreactive. Celulele T sunt leucocite ce joacă un rol crucial în reacţia imună a corpului prin identificarea şi distrugerea agenţilor infecţioşi, de exemplu viruşii. Unele celule T sunt „autoreactive” şi au capacitatea de a ataca propriile celule ale corpului, provocând astfel afecţiuni autoimune. Aceste celule sunt de regulă eliminate de sistemul imunitar în cursul dezvoltării. Sarcina procesării celulelor T este realizată de timus, un organ specializat din sistemul imunitar situat în partea superioară a toracelui.

Rezultatele au arătat că bebeluşii născuţi în luna mai prezentau un nivel semnificativ mai mic al vitaminei D (aproximativ cu 20% mai mic decât cei născuţi în noiembrie) şi un nivel mai mare (aproape dublu) al celulelor T autoreactive faţă de cei născuţi în luna noiembrie.

Doctorul Sreeram Ramagopalan, coautor al studiului, afirmă că „acest studiu arată că luna naşterii are un impact măsurabil asupra dezvoltării sistemului imunitar în uter, oferind o posibilă explicaţie pentru efectul observat în cazul sclerozei multiple. Nivelul mai mare de celule T autoreactive, ce au potenţialul de a ataca corpul, arată de ce bebeluşii născuţi în mai prezintă un risc mai mare de a dezvolta scleroză multiplă”.

„Corelarea cu nivelul vitaminei D sugerează că aceasta ar putea fi cauza din spatele acestui efect. Este nevoie de mai multe studii pe termen lung pentru a analiza efectele suplimentării cu vitamina D a femeilor însărcinate şi efectul ulterior asupra dezvoltării sistemului imunitar şi asupra riscului de scleroză multiplă şi alte afecţiuni autoimune”, a concluzionat cercetătorul.

Sursa: Eurekalert