Home » D:News » De ce trăiesc femeile mai mult decât bărbaţii?

De ce trăiesc femeile mai mult decât bărbaţii?

Publicat: 16.05.2013
Pentru a afla de ce femeile din Japonia trăiesc mai mult decât bărbaţii, oamenii de ştiinţă au comparat schimbările din sistemul imunitar, ce apar odată cu înaintarea în vârstă.

Rezultatele lor au sugerat că sistemele imunitare ale femeilor îmbătrânesc mai încet decât cele ale bărbaţilor. Astfel, se pare că această încetinire a declinului le ajută pe femei să trăiască mai mult.

La oameni, informaţiile privind funcţiile imunologice sunt măsurate, în general, din serul şi celulele din sânge. Aşadar, pentru a testa teoria conform căreia schimbările sistemului imunitar asociate cu înaintarea în vârstă diferă de la bărbaţi la femei, oamenii de ştiinţă au analizat probe de sânge prelevate de la voluntari clinic sănătoşi cu vârste cuprinse între 20 şi 90 de ani.

În rândul ambelor sexe s-a constatat că numărul total de celule sanguine, inclusiv cele neutrofile, deţinute de o persoană scad odată cu înaintarea în vârstă. Neutrofilele sunt un tip de celule albe responsabil cu protecţia împotriva infecţiilor. Ele sunt produse în măduva spinării şi eliberate în luxul sanguin pentru a călători acolo unde este nevoie de ele.

Şi numărul limfocitelor, un alt tip de celule albe asociate cu susţinerea imunităţii, descreşte la bărbaţi odată cu înaintarea în vârstă, dar creşte la femei. Două tipuri de limfocitele sunt celulele B şi celulele T. Celulele B acţionează prin secretarea anticorpilor în fluidele din corp. Anticorpii se ataşează de corpii potenţial dăunători care circulă prin fluxul sanguin, marcându-i astfel încât şi alte celule să îi atace. La atacul acestor corpi marcaţi contribuie şi celulele T şi alte celule ale sistemului imunitar.

În general, bărbaţii tineri au un nivel mai ridicat de limfocite, comparativ cu femeile de aceeaşi vârstă. Totuşi, odată ce oamenii înaintează în vârstă, bărbaţii şi femeile ajung să aibă un nivel similar de limfocite. Acum, însă, analizând mai în detaliu, cercetătorii au constatat că rata declinului înregistrat de celulele T şi B este mai lentă la femei, decât la bărbaţi.

Alte tipuri de limfocite, printre care se numără şi celulele T CD4+ şi celulele NK (natural killer), se multiplică odată cu vârsta, iar rata acestei creşteri este mai mare la femei. În mod similar, declinul asociat cu vârsta al nivelului de Interleukină-6 şi Interleukină-10 (IL-10) (molecule semnalizatoare implicate în comunicarea celulelor) era mai accentuat la bărbaţi. De asemenea, în rândul bărbaţilor s-a observat şi o descreştere dependentă de vârstă a celulelor roşii.

Din cauză că IL-10 este cunoscută ca având un efect supresor asupra imunităţii, cercetătorii sugerează că un nivel scăzut al acestor molecule în rândul femeilor ar explica de ce declinul asociat cu vârsta al mai multor parametrii imunologici este mai pronunţat în rândul subiecţilor de sex feminin, decât în cel al bărbaţilor.

„Procesul de îmbătrânire este diferit pentru bărbaţi şi femei, din multe motive. Femeile au mai mult estrogen decât bărbaţii, iar asta pare să le apere de boli cardiovasculare până la menopauză. Hormonii de sex afectează şi sistemul imunitar, mai ales anumite tipuri de limfocite”, a explicat Katsuiku Hirokawa, de la Tokyo Medical & Dental University Open Laboratory.

De mult timp oamenii de ştiinţă s-au gândit că genul influenţează sistemul imunitar. la femeile aflate la postmenopauză, schimbările de la nivelul sistemului imunitar sunt atribuite deprivării de estrogen. De fapt, modul diferit în care îmbătrâneşte sistemul imunitar la femei şi la bărbaţi face parte din acele procese ce se modifică odată cu înaintarea în vârstă. Totuşi, diferenţa dintre sexe este de câţiva ani. În Japonia, speranţa de viaţă la naştere pentru bărbaţi este de 79 de ani, în timp ce la femei este de 86 de ani. În medie, la nivel global, femeile trăiesc cu 6-8 ani mai mult decât bărbaţii.

Oamenii de știință au descoperit, în premieră, o moleculă care absoarbe gazele cu efect de seră