Home » D:News » Cea mai importantă reuşită în lupta contra cancerului la plamâni: vaccinul care triplează numărul de supravieţuitori

Publicat: 10.06.2013
Oamenii de ştiinţă argentinieni şi cubanezi au conceput primul „vaccin” pentru cancerul de plămâni realizat vreodată. Testele clinice au arătat că vaccinul a prelungit viaţa unui număr de trei ori mai mare de persoane diagnosticate cu o fază târzie a cancerului la plămâni decât tratamentele obişnuite, bazate doar pe chimioterapie şi radioterapie.

Medicamentul, intitulat Racotumomab, nu este un vaccin în sensul obişnuit al cuvântului. Acesta nici nu previne, nici nu vindecă această formă de cancer – una dintre cele mai agresive şi mai dificil de vindecat, ce este de regulă detectată atunci când se află într-o etapă avansată.

Cu toate acestea, cercetătorii din Argentina afirmă că medicamentul – ce a fost conceput de cercetătorii de la Centrul de Imunologie Moleculară din Cuba – oferă o metodă nouă şi totodată eficientă de a amplifica tratamentul pentru cancer la plămâni. Specialiştii speră să vândă medicamentul în 25 de ţări până în 2015.

„Desigur, nu este vorba despre un tratament miraculos”, afirmă Daniel Alonso, un cercetător ce a participat încă de la început la acest proiect ce s-a desfăşurat de-a lungul a 18 ani. „Cu toate acestea, tratamentul oferă opţiuni care, în combinaţie cu chimioterapia şi radioterapia, duc la creşterea semnificativă a perioadei de supravieţuire”, spune Alonso.

Cancerul la plămâni este cea mai răspândită cauză a deceselor provocate de cancer la nivel mondial, provocând 1.700.000 de decese în 2008, conform celor mai noi date ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.

Testele clinice efectuate pe 1.700 de pacienţi au arătat că 24% dintre suferinzii de cancer la plămâni în fază avansată au trăit doi ani cu Racotumomab, pe când în rândul celor ce foloseau doar chimioterapia şi radioterapia procentul era de 8%.

Dacă tratamentele tradiţionale omoară celulele canceroase, dar atacă totodată şi toate celelalte celule ale corpului, Racotumomab se numără printre medicamentele noi ce stimulează sistemul imunitar al corpului, permiţându-i să distrugă cancerul prin „demascarea” sa, spune Alonso.

„Este o metodă interesantă prin care este abordat un cancer foarte greu de tratat, care are nevoie de noi terapii”, a comentat profesorul Tim Elliott, expert în imunologie la Universitate Southampton.

„Cercetarea şi testele clinice sunt încurajatoare, chiar dacă primele rezultate sugerează că medicamentul amplifică rata de supravieţuire, fără a vindeca boala”, spune Elliott.

„Este nevoie să aşteptăm de rezultatele unor teste pe scară mai largă pentru a vedea dacă aduce un beneficiu pacienţilor ce suferă de cancer la plămâni şi că nu provoacă efecte secundare”, a mai spus profesorul.

Cercetătorii au descoperit că medicamentul este mai eficace în rândul pacienţilor ale căror tumori fusesere micşorate, dar nu eliminate, cu ajutorul chimioterapiei sau radioterapiei. De asemenea, cercetătorii au testat medicamentul şi persoane care nu pot suporta tratamentele convenţionale. Momentan, însă, noul medicament nu este privit drept o variantă iniţială de tratament pentru suferinzii de cancer la plămâni.

Pacienţii primesc vaccinul de-a lungul unui an, în cinci doze individuale, administrate la două săptămâni distanţă, urmate de o doză de menţinere administrată în fiecare lună. Efectele secundare se manifestă în simptome similare gripei, la fel ca în cazul vaccinelor convenţionale.

Costul per pacient este de 20.000 de dolari, anunţă Hugo Sigman, şeful Insud, grupul argentinian care a contribuit cu 60% din costurile de 100.000.000 de dolari necesare conceperii acestui vaccin, restul de 40% fiind suportat de autorităţile cubaneze. Insud speră să-şi recupereze investiţia în următorii 5 ani.

Medicamentul este deja disponibil în Cuba, urmând să fie pus în vânzare de la 1 iulie în Argentina. Cercetătorii se aşteaptă ca în scurt timp să fie disponibil în Asia şi în restul ţărilor din America Latină, depunând totodată eforturi pentru a obţine aprobări din partea autorităţilor europene. În SUA, însă, medicamentul are puţine şanse de a fi aprobat, din cauza embargoului american impus faţă de Cuba.

Cercetătorii cred că medicamentul ar putea duce, eventual, la noi tratamente care să se aplice şi în cazul altor cancere. Tumorile cancerului la sân, spre exemplu, ar putea prezenta acelaşi antigen precum cancerul la plămâni, spune Alonso.

Sursa: Financial Times

Reddit și OpenAI au bătut palma! Ce se va întâmpla cu datele platformei?
Paul McCartney este primul muzician britanic miliardar
Oamenii de știință au descoperit, în premieră, o moleculă care absoarbe gazele cu efect de seră
Temperaturile anunțate de ANM! Cum va fi vremea până în iunie?
Nume mari de la Hollywood s-au aliat pentru întoarcerea lui Kevin Spacey pe marile ecrane