Home » D:News » Ce provoacă obezitatea? Cum răspunzi la această întrebare prezice ce greutate ai!

Marius Comper 07.01.2013
O nouă cercetare arată că greutatea oamenilor poate fi prezisă de credinţa acestora referitoare la cauza obezităţii.

Studiul arată că persoanele care afirmă că principala cauză a obezităţii este lipsa activităţii fizice tind să fie mai grase decât persoanele care consideră că principala cauză este dieta.

„Analiza noastră a luat în calcul mai multe studii şi a dovedit, pentru prima dată, că oamenii au două teorii despre cauza obezităţii, iar aceste credinţe au un efect asupra probabilităţii ca oamenii să fie supraponderali”, subliniază Brent McFerran, autorul studiului şi totodată profesor de psihologie şi de marketing la Universitatea Michigan.

În SUA, peste două treimi din adulţi sunt supraponderali sau obezi. Deşi cercetările sugerează că un stil de viaţă sedentar şi genele joacă un rol în provocarea obezităţii, numeroase dovezi ştiinţifice arată că consumul excesiv de alimente este principala cauză a obezităţii.

Multă lume asociază sportul cu un consum sporit de mâncare, subliniază McFerran. „Sportul poate fi o metodă validă prin care să slăbiţi dacă menţineţi cantitatea de mâncare consumată constantă, însă multă lume nu reuşeşte să facă acest lucru”, spune cercetătorul.

În noul studiu, McFerran şi colegii săi au întrebat 301 de persoane din Coreea de Sud, cu vârste cuprinse între 15 şi 68 de ani, dacă sunt de părere că principala cauză a obezităţii este consumul excesiv de alimente, activitatea fizică insuficientă sau genele.

Jumătate dintre participanţi au afirmat că dieta este principala cauză a obezităţii, pe când 40% au considerat că activitatea fizică insuficientă este adevărata cauză. De asemenea, 8% dintre persoane au dat vina pe gene.

Oamenii care considerau dieta principala cauză a obezităţii aveau, în medie, un indice de masă corporală (IMC) de 21,55, cu mult mai mic decât IMC-ul înregistrat în rândul celor care spuneau că sportul insuficient este principala cauză, de 23,10.

Cercetătorii au identificat tendinţe similare între locuitorii din SUA şi Franţa, sugerând că teoriile populare despre obezitate şi pierderea greutăţii nu sunt limitate la o singură cultură.

Într-un alt test din cadrul acestui studiu, cercetătorii le-au oferit ciocolate celor 100 de studenţi din Hong Kong ce completau un sondaj. Înainte să le ofere ciocolată, cercetătorii rugaseră studenţii să citească un pasaj în care fie dieta, fie sportul erau menţionate drept principala cauză a obezităţii. Oamenii de ştiinţă au descoperit că studenţii care citiseră că absenţa activităţii fizice este principala cauză a obezităţii tindeau să mănânce mult mai multă ciocolată decât cei care citeau că dieta este principala cauză.

Acest lucru arată că teoriile pe care oamenii le au despre cauza obezităţii pot influenţa obiceiurile de consum, subliniază cercetătorii.

„Rezultatele noastre se aseamănă foarte mult cu datele din literatura medicală, ce atestă că modificarea dietei reprezintă o cale mult mai uşoară de a slăbi decât mersul la sală mai des”, a explicat McFerran. Cercetarea a fost publicată în jurnalul Psychological Science.