Home » D:News » Descoperirea unui dinte de tiranozaur ajută la rezolvarea unei controverse referitoare la temutul T-rex

Autor: Marius Comper 07.17.2013
Descoperirea unui dinte de tiranozaur înfipt între vertebrele din scheletul unui dinozaur erbivor reprezintă prima dovadă concretă a faptului că dinozaurii T-rex erau nişte prădători feroce, nu animale necrofage, afirmă autorii unui studiu publicat luni în Statele Unite.

Oamenii de ştiinţă încearcă de multă vreme să determine dacă fosilele descoperite până în zilele noastre dovedesc faptul că tiranozaurul era un vânător feroce care ataca alţi dinozauri sau era pur şi simplu un necrofag care devora carcasele animalelor moarte.

Descoperiri precedente ale unor oase de dinozaur în zona stomacului din scheletele fosilizate ale unor exemplare de T-rex i-au făcut pe cercetători să afirme că acest animal carnivor – care a trăit la sfârşitul cretacicului, în urmă 66 de milioane de ani – 100 de milioane de ani – era un prădător puternic, însă fără să poată să dovedească că T-rex nu era din când în când şi un necrofag.

Noul studiu, apărut în Proceedings of the National Academy of Sciences, atestă prima descoperire a unui dinte de T-rex între oasele unui alt dinozaur – între două vertebre sudate ale unui dinozaur erbivor.

„Putem să tragem concluzia, fără nicio umbră de dubiu, că T-rex s-a angajat într-o luptă cu un alt erbivor viu”, a explicat principalul autor al studiului, Robert DePalma de la Muzeul de Istorie Naturală din Palm Beach, Florida.

Aceste oase au fost descoperite în 2007, într-un sit bogat în fosile de dinozauri situat între statele americane Montana, Dakota de Nord şi Dakota de Sud. Bucata de dinte de T-rex găsită de cercetători are o lungime de 3,75 centimetri. Dinţii exemplarelor adulte de T-rex ating, în medie, lungimea unei banane.

În acel aliniament de fosile, osul dinozaurului atacat s-a refăcut şi a crescut la loc după acea rană făcută de dintele de T-rex, fapt care i-a făcut pe specialişti să afirme că animalul a reuşit să scape atacului şi că rana lui s-a cicatrizat.

„Este o piesă extrem de rară. Nu ne-am fi gândit niciodată că vom descoperi o dovadă atât de clară”, a adăugat Robert DePalma.

Paleontologii precizează însă că această descoperire nu înseamnă neapărat că T-rex se hrănea doar cu animale vii, el mânca probabil şi animale moarte, „ca majoritatea marilor prădători din epoca noastră”, afirmă autorii studiului.

Jack Horner, paleontolog la Muzeul Rockies din oraşul Bozeman, din statul Montana, nu este deloc convins de concluziile acestui studiu. Acest om de ştiinţă l-a descris pe T-rex ca fiind mai degrabă ca o hienă decât un leu, adică un animal care se hrăneşte în egală măsură cu cadavre şi cu animale proaspăt ucise, atât mari, cât şi mici.

Jack Horner a avansat totodată teoria potrivit căreia membrele anterioare scurte al dinozaurului T-rex, mărimea lui deosebită şi simţul lui olfactiv deosebit de dezvoltat îl făceau un animal perfect adaptat pentru a simţi mirosul animalelor moarte.

Acelaşi savant spune că „nu trebuie în niciun caz să respingem teoria potrivit căreia T-rex era un carnivor oportunist, precum hiena. Acel studiu arată pur şi simplu că un tiranozaur a muşcat un alt dinozaur”.

Depozitele vaste de gaz metan din Oceanul Arctic au început să fie eliberate în atmosferă
Un studiu a identificat cele 5 simptome care pot prezice o formă persistentă de COVID-19
De la spirite păgâne la Wonder Woman: O istorie scurtă a costumelor de Halloween
Descoperirea unei proteine ar putea sta la baza unor tratamente pentru eczeme
Critici dure ale dr. Anthony Fauci față de administrația lui Donald Trump
La 5 dimineaţa, în urmă cu 49 de ani, aceşti români mureau în tăcere la Certej. Peste 44 de ani, 64 de tineri mureau în tragedia de la Colectiv – FOTO, VIDEO
A fost raportat primul caz de gripă din acest sezon, în România
Care este creatura mitică care reprezintă România conform americanilor?