Home » D:News » De ce animalele de la oraş sunt mai deştepte decât cele de la ţară?

De ce animalele de la oraş sunt mai deştepte decât cele de la ţară?

Publicat: 26.08.2013
Creierii şoarecilor şi ai altor mamifere mici care trăiesc aproape de noi au înregistrat o creştere semnificativă în ultimii ani, iar specialiştii susţin că oamenii sunt responsabili pentru acest lucru.

Mamiferele mici care fie au mulţi pui, fie consumă multe insecte au o mai mare capacitate craniană. Mai mult, aceasta pare să fie cauzată de schimbările de mediu provocate de oameni de-a lungul ultimului secol.

„Mamiferele mici care au un nivel mare de fecunditate (precum şoarecii din genul Peromyscus) au arătat cele mai mari diferenţe în ceea ce priveşte mărimea creierului. Mai exact, indivizii care trăiesc în mediul urban au crieri mai mici decât cei care locuiesc în mediul rural, a explicat autorul studiului Emilie Snell-Rood.

„Speciile care se hrănesc cu insecte, precum liliecii, au arătat cel mai pronunţat răspuns la mediul rural. În ultimii 90 de ani, populaţiile din mediile rurale (care consumă insecte) au înregistrat o creştere a capacităţii craniene”, a adăugat Snell-Rood, de la Universitatea din Minnesota.

Emilie Snell-Rood şi Naomi Wick au examinat variaţiile de la nivelul dimensiunilor craniene înregistrate de 10 specii de mamifere mici în ultimul secol. Animalele alese pentru studiu erau originare din Minnesota şi au cuprins diferite specii de veveriţe, lilieci şi şoareci. Oamenii de ştiinţă au ales să studieze doar mamifere deoarece acestea sunt des întâlnite în muzee şi astfel ei au putut măsura volumul cranian al acestora.

Cele mai dramatice creşteri ale creierului au fost observate în rândul şoarecilor cu picioare albe (Peromyscus leucopus) şi a şoarecelui de câmp (Microtus pennsylvanicus). Mai exact, animalele din zona urbană aveau creieri cu 6% mai mari comparativ cu cele din mediul rural.

În schimb, s-a constatat că veveriţele şi liliecii din mediul rural aveau o capacitatea craniană mai mare decât indivizii din mediul urban.

În ceea ce priveşte mamiferele mici care în mediul urban au dezvoltat creieri mai mari, oamenii de ştiinţă presupun că fenomenul poate fi explicat de adaptarea cognitivă la schimbările asociate cu traiul la oraş. Studii anterioare realizate pe păsări au scos la iveală faptul că speciile care au creierii mai mari se descurcă mai bine în zone urbane.

În schimb, despre adaptarea animalelor din zonele rurale, Snell-Rood susţine că „schimbările în mediul rural sunt cauzate de creşterea spaţiilor în care animalele se pot hrănii cu insecte (fenomen datorat dezvoltării umane), lucru care îi favorizează pe cei cu o capacitate cognitivă mai mare (de exemplu pe acei indivizi cu o mai bună memorie spaţială)”.

De aceea unii lilieci par să fi dezvoltat creieri mai mari, cu scopul de a face faţă teritoriilor mai mari. Cu toate acestea, această adaptare are costul ei pentru că „din punct de vedere metabolic aceştia sunt costisitori, necesitând mult timp şi energie pentru a se dezvolta şi menţine”, a explicat Drew Bailey de la Universitatea Missouri-Columbia.

Sursa: NBC News