Home » D:News » Cum scăpăm de depresie fără medicamente? Oamenii de ştiinţă ne indică cea mai simplă metodă

Publicat: 14.09.2013
Exerciţiile fizice ar putea ajuta la diminuarea simptomelor produse de depresie, susţin oamenii de ştiinţă.

Cercetătorii care au analizat informaţii din mai multe studii anterioare au constatat că oamenii care au făcut mişcare „moderată” au experimentat o reducere a simptomelor produse de depresie, comparativ cu restul participanţilor implicaţi în studii, care au au aplicat altfel de metode pentru scăderea depresiei, precum tehnici de relaxare.

„Această analiză asigură o serie de dovezi care indică faptul că ar putea exista unele beneficii aduse de exerciţiile fizice”, a explicat dr. Gillian Mead, autorul studiului de la Universitatea din Edinburgh.

O altă analiză realizată în 2009 de organizaţia internaţională Cochrane Collaboration, care evaluează cercetările medicale, a descoperit rezultate similare, însă de atunci şi până atunci multe alte studii au analizat această legătură între depresie şi mişcare.

„Am devenit conştienţi de unele noi studii şi, în general, analizele Cochrane ar trebui să fie actualizate dacă apar noi dovezi care ar putea schimba rezultatele anterioare”, a declarat Mead.

În Statele Unite ale Americii, aproximativ unul din zece oameni susţin că sunt deprimaţi, potrivit U.S. Centers for Disease Control and Prevention. Cele mai populare tratamente pentru depresie includ medicamente antidepresive şi psihoterapie.

Cu toate acestea, Mead şi colegii săi au notat în The Cochrane Library că mulţi oameni preferă tratamentele alternative şi că mulţi medici recomandă exerciţiile fizice ca o potenţială opţiune.

Pentru noua lor analiză, oamenii de ştiinţă au căutat în baza de date toate studiile clinice realizate până în martie 2013 care comparau efectele exerciţiilor fizice asupra adulţilor suferinzi de depresie cu alte tratamente întâlnite.

În total, oamenii de ştiinţă au reuşit să combine informaţii din 35 de studii care au inclus 711 oameni ce au fost repartizaţi aleatoriu la un program de exerciţii fizice şi alţi 642 indivizi aleşi pentru un grup de control.

Deoarece studiile au folosit mai multe metode de evaluare a gradului de depresie, oamenii de ştiinţă le-au convertit într-un singur sistem de măsurare pentru a putea compara oamenii care făceau exerciţii fizice cu cei care nu făceau asta. Folosind acest sistem de măsurare, diferenţele dintre grupuri de 0,2 reprezentau un efect minor, cele de 0,5 reprezentau un efect moderat, iar cele de 0,8 indicau un efect major.

Astfel, echipa coordonată de Mead a scos la iveală că între cele două grupuri exista o diferenţă de 0,62 de puncte în ceea ce priveşte reducerea simptomelor specifice depresiei.

De exemplu, în unul dintre studiile din 2007, oamenii de ştiinţă au descoperit că 45% dintre indivizii care au luat parte la tratamentul prin exerciţii fizice, după patru luni nu mai împlineau criteriile specifice pentru diagnosticarea lor drept suferinzi de depresie, comparativ cu doar 31% dintre cei care primiseră o pastilă placebo.

Într-un alt studiu din 2002. 555 dintre participanţi au experimentat un declin semnificativ al simptomelor specifice depresiei după 10 săptămâni de exerciţii fizice, comparativ cu doar 33% dintre subiecţii care au recurs la tratarea prin discuţii informale.

Totuşi, diferenţa dintre grupuri au fost diminuate cu mult atunci când cercetătorii au analizat numai informaţii provenite din şase studii clinice considerate ca fiind de înaltă calitate.

Cu toate acestea, exerciţiile fizice par să reducă simptomele depresiei la fel de mult ca psihoterapia sau medicamentele antidepresive. Însă Mead a ţinut să sublinieze că aceste descoperiri sunt bazate doar pe date obţinute dintr-un număr mic de studii clinice.

„Există multe idei legate de potenţialele mecanisme care ar putea diminua depresia dar nu cred că există suficiente dovezi în literatură care să indice că un mecanism este mai bun ca altul”, a adăugat Mead.

De asemenea, oamenii de ştiinţă nu au putut spune care tip de exerciţii fizice este cel mai potrivi, dar Mead a explicat că studii anterioare au recomandat ca oamenii să adopte un stilul de mişcare pe care îl pot realiza timp îndelungat.

Cum este afectat creierul de lumina zilei? Un nou studiu dezvăluie o legătură moleculară
Test de cultură generală. Care este cel mai rece loc din Univers?
Un prizonier eliberat de ruși spune că a fost „tratat mai rău decât un câine”
Succes fără precedent pentru apărarea planetară! Momentul în care DART lovește asteroidul Dimorphos
Directorul general al Pfizer, testat pozitiv pentru a doua oară cu COVID-19
Căsuțe de grădină: ce trebuie să știi și ce material să alegi
Aliații lui Vladimir Putin, îngrijorați de „excesele” mobilizării
Canada, lovită de furtuna Fiona. Mii de oameni fără curent electric
Palatul Buckingham a publicat o fotografie cu locul de veci al Reginei Elisabeta
Coreea de Nord a lansat o rachetă balistică. „Este un act de provocare gravă”
INTERVIU EXCLUSIV – DESCOPERĂ.ro a vorbit cu NASA despre DART, misiunea de apărare planetară
USS Texas (BB-35), ultimul dreadnought din Primul Război Mondial, va primi reparații de 35 de milioane de dolari
Marius Tucă Show începe marți, 27 septembrie de la ora 20.00, live pe gândul.ro
O explozie astronomică, dezvăluită de Telescopul Hubble
EXCLUSIV: DESCOPERĂ.RO a vorbit cu NASA despre misiunea DART!
Habitatele de stridii dispar din Florida pe măsură ce statul american devine din ce în ce mai „fierbinte”