Home » D:News » De ce etichetează geografic creierul fiecare eveniment la care luăm parte?

De ce etichetează geografic creierul fiecare eveniment la care luăm parte?

Publicat: 01.12.2013
Dacă ne gândim la un eveniment important din viaţa noastră, precum absolvirea, o naştere a unei persoane importante sau o cină specială, există o probabilitate destul de mare ca noi să ne amintim, pe lângă modul în care s-au petrecut lucrurile şi locul exact în care ne aflam. Acum, oamenii de ştiinţă au aflat motiv pentru care ne amintim atât de bine locul în care ne aflăm atunci când se petrec evenimente importante.

Pe măsură ce formăm aşa-numitele amintiri episodice, creierul pare să utilizeze celule speciale din hipocamp pentru a eticheta geografic fiecare eveniment. Procesul este similar cu cel pe care îl fac anumite camere digitale atunci când etichetează imaginile cu informaţii privind locul în care au fost realizate.

Ca urmare a acestui proces automat de etichetare geografică, amintirile legate de locuri şi evenimente sunt „concentrate împreună”, susţine Michael Kahana, psiholog la Universitatea din Pennsylvania. „Mergi într-o locaţie unde ai luat parte la un eveniment şi îţi aminteşti ce s-a întâmplat atunci. Sau te gândeşti la un eveniment şi îşi aminteşti locul unde s-a ţinut”, a mai explicat Kahara.

Michael Kahana a făcut parte dintr-o echipă internaţională de oameni de ştiinţă care a descoperit modul în care funcţionează sistemul de etichetare geografică din creier. Studiul lor a fost realizat pe o serie de pacienţi epileptici din Germania. pacienţii aşteptau să fie operaţi şi aveau implantate fire în creier care le-a permis oamenilor de ştiinţă să măsoare activitatea celulelor cerebrale individuale. Cu alte cuvinte, oamenii de ştiinţă au putut observa ce se întâmplă atunci când se formează şi se regăsesc amintiri.

Pacienţii implicaţi în studiu au jucat un joc video în care ei erau personaje într-un oraş virtual. La începutul jocului subiecţii se plimbau prin oraş pentru a învăţa diferite locaţii. după ce participanţii îşi formau o hartă a oraşului în minte, ai primeau sarcina de a merge în anumite locuri din oraş, precum magazinul de jucării sau brutăria.

În tot acest timp, oamenii de ştiinţă monitorizau activitatea din hipocampul fiecărui subiect, adică locul în care creierul crează hărţile mentale care ne ajută să ne orientăm în spaţiu. Aceste hărţi se bazează pe celule speciale „de loc” care se activează atunci când noi ajungem într-o anumită locaţie. Oamenii de ştiinţă au reuşit să identifice aceste celule la fiecare participant care răspundea la o anumită locaţie în oraşul virtual.

După identificarea acestor celule, jucătorii au luat parte la ultima etapă din joc. Acum, de fiecare dată când ajungeau într-o anumită locaţie, ei aflau că livrau un obiect. „Aşadar, atunci când ajungeai la brutărie, de exemplu, o voce te anunţa că tocmai ai livrat un dovlecel”, a explicat Kahana.

Acest lucru a dus la crearea unor asocieri mentale între locuri şi evenimente, iar oamenii de ştiinţă şi-au propus să demonstreze tocmai modul în care se formează acestea.

Pentru a face asta, specialiştii au monitorizat activitatea celulelor „de loc” în timp ce subiecţii îşi aminteau diferite lucruri pe care le-au livrat. Ceea ce au descoperit oamenii de ştiinţă a fost că imediat înainte ca o persoană să îşi amintească că a livrat un dovlecel, se înregistra o creştere sporită a activităţii de la nivelul celulelor asociate cu locaţia, adică, în acest caz, cu brutăria.

Această constatare sugerează că hipocampul foloseşte constant celule „de loc” pentru a eticheta geografic evenimente din viaţa individului.

Sursa: NPR