Home » D:News » Misiune de Crăciun: astronauţii au stat şapte ore în spaţiu pentru a repara o defecţiune majoră (VIDEO)

Autor: Marius Comper 12.27.2013
Doi astronauţi ai NASA au petrecut peste şapte ore în spaţiu, lucrând în afara Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS), şi au reuşit să repare o defecţiune majoră produsă la nivelul sistemului de răcire al staţiei, informează Reuters.

A fost cea de-a doua ieşire în spaţiu într-un interval de trei zile pentru astronauţii Rick Mastracchio şi Mike Hopkins, care şi-au încheiat misiunea cu succes, cu excepţia unei probleme minore.

În timp ce instalau noua pompă de rezervă, câteva cristale de amoniac au ieşit în spaţiu din una dintre cele patru ţevi ale pompei. La contactul cu temperatura deosebit de rece din spaţiu, acel lichid toxic s-a cristalizat producând fulgi de amoniac, care au început să plutească în jurul staţiei.

Astronauţii au petrecut 15 minute suplimentare în camera de decompresie de pe ISS pentru a îndepărta orice urmă de reziduuri rămase pe costumele lor spaţiale. Misiunea lor de pe orbită a avut o durată totală de 7 ore şi 30 de minute şi a fost difuzată în direct de NASA Television.

„Au apărut câteva mici scurgeri, dar am reuşit să finalizăm reparaţia”, a declarat Mike Hopkins într-o conversaţie cu Centrul de control al misiunilor NASA de la Houston.

Pompa a trecut printr-un test complet abia marţi noapte, însă testarea iniţială, realizată în ultima oră a misiunii orbitale a arătat că ea este „vie şi funcţională”, a precizat Rob Navias, comentatorul transmisiunii de pe site-ul NASA.

În timpul primei ieşiri pe orbită, sâmbătă, cei doi astronauţi au reuşit să demonteze pompa de amoniac defectă şi să o ataşeze temporar de un pilon exterior al staţiei.

NASA intenţionează să programeze o nouă ieşire pe orbită pentru ca astronauţii să repare acea pompă de mărimea unui frigider, pe care să o poată folosi în viitor ca piesă de schimb, au precizat reprezentanţii agenţiei spaţiale americane.

În afară de noua pompă care a fost instalată marţi, la bordul ISS se mai află alte două pompe de rezervă.

Înlocuirea pompei de amoniac nu putea să aştepte prea mult, explicase NASA, care a încercat iniţial să rezolve această problemă de la distanţă, acţionând o valvă, pentru a o compensa pe aceea care este blocată şi care împiedica o circulaţie normală a amoniacului în circuitul de răcire.

Dacă o altă defecţiune s-ar fi produs în al doilea circuit de climatizare, ISS s-ar fi aflat atunci într-o situaţie periculoasă, necesitând o potenţială evacuare a echipajului.

După această pană, produsă pe 11 decembrie, climatizarea de pe ISS a fost asigurată de acel circuit secundar, care nu poate să asigure de unul singur toate nevoile de pe ISS. Echipamentele non-esenţiale de pe staţie au fost oprite din acest motiv.

Această pană nu a pus totuşi nicio secundă în pericol vieţile celor şase membri ai echipajului de pe ISS, a precizat NASA.

Decizia agenţiei spaţiale americane de a efectua aceste ieşiri orbitale în regim de urgenţă a condus la amânarea pentru începutul lunii ianuarie a lansării capsulei de tip cargo Cygnus, fabricată de compania americană Orbital Science, care trebuia iniţial să îşi efectueze prima ei misiune de reaprovizionare a ISS pe 19 decembrie.

Doi cosmonauţi ruşi intenţionează să iasă pe orbită, vineri, pentru a instala o pereche de camere video de înaltă fidelitate în afara modulului Zvezda, în cadrul unui proiect canadian din domeniul televiziunii comerciale. Ei vor realiza, totodată, o serie de experimente ştiinţifice.

Surse: Mediafax, Reuters