Home » D:News » Reuşită extraordinară: oamenii de ştiinţă au creat proteza care reface cu succes funcţiile cerebrale

Publicat: 03.01.2014
Oamenii de ştiinţă de la Case Western Reserve University şi de la University of Kansas Medical Center au reuşit să refacă comportamente (mai exact este vorba de abilitatea de a trece printr-un spaţiu îngust şi de a a ajunge la mâncare) folosind o proteză neuronală şobolanilor care au creierul lezat.

Acum, oamenii de ştiinţă speră să dezvolte un dispozitiv care să îmbunătăţească rapid şi substanţial funcţiile cerebrale umane care au fost afectate.

Proteza, numită interfaţă creier-maşină-creier, este un sistem microelectronic cu buclă închisă. Ea înregistrează semnale de la o parte din creier, le procesează în timp real şi apoi leagă zona afectată prin stimularea unei a doua regiuni cerebrale care şi-a pierdut conectivitatea.

„Noi am descoperit că este posibil să utilizăm o astfel de proteză pentru a facilita repararea zonei din creier care a fost avariată”, a explicat cel care a realizat proteza, prof Pedram Mohseni.

Cercetătorii au testat proteza într-un model de leziune cerebrală în laboratorul profesorului Randolph J. Nudo, de la Universitatea Kansas. Nudo a cartografiat creierul şobolanului şi a dezvoltat modelul în care părţile anterioare şi posterioare ale creierului, care controlează membrele anterioare ale animalului, sunt deconectate.

Interfaţa creier-maşină-creier este un microcip aşezat pe o placă de circuit conectată la microelectrozi implantaţi în cele două regiuni ale creierului.

Dispozitivul amplifică semnale produse de neuroni în partea anterioară a creierului. Un algoritm separă aceste semnale, înregistrate ca activitate cerebrală, de alte zgomote. La fiecare semnal detectat, microcipul trimite un puls de curent electric pentru a stimula neuronii din partea posterioară a creierului, conectând artificial cele două regiuni ale creierului.

La două săptămâni după ce a fost implantată proteza, modelele de şobolani şi-au recăpătat aproape în întregime funcţiile pe care le pierduseră din cauza unei accidentări.

Sursa: Psypost