Home » D:News » Un tratament revoluţionar pentru nevăzători devine posibil datorită celulelor extrase din ochii oamenilor decedaţi

02.03.2014
Cercetătorii britanici susţin că au găsit un nou tratament revoluţionar, care va putea reda parţial vederea persoanelor nevăzătoare. Acestea nu vor putea să citească, dar vor fi mult mai independente, iar calitatea vieţii lor se va îmbunătăţi considerabil.

O echipă de oameni de ştiinţă de la University College din Londra a făcut un experiment pe cobai orbi, cărora li s-au implantat celule provenite din ochii unor oameni, organe donate după moarte.

Şoarecii trataţi astfel şi-au recăpătat, într-o oarecare măsură, vederea, scrie BBC News. Experimentele pe subiecţi umani ar putea începe peste 3 ani şi, chiar dacă persoanele nevăzătoare nu vor putea să citească, vor vedea mult mai bine ca înainte şi vor putea duce o viaţă independentă. Corneele donate de pacienţi după moarte erau folosite şi înainte, însă acum cercetătorii de la Institutul de Oftalmologie de la UCLA au extras un nou tip de celule, aflate în fundul ochiului.

Este vorba de celule stem adulte, capabile să se transforme în alte tipuri de celule, putând deci fi folosite pentru a trata o gama variată de afecţiuni oculare.

După ce au fost extrase, celulele au fost tratate în laborator, astfel încât să poată detecta lumina venită prin retină. Apoi au fost injectate în ochii şoarecilor complet orbi, care astfel şi-au recăpătat, parţial, vederea.

Pacienţii vor putea să identifice obiectele din jur. Calitatea vieţii lor va fi mult mai bună, chiar dacă nu se vor putea uita la televizor şi nici nu vor putea citi”, explică profesorul Astrid Limb.

În prezent, experimentele cu celule stem la pacienţii umani folosesc celule provenite de la embrioni, apărând astfel o problema de etică. În plus, aceste celule sunt gata în câteva luni, în timp ce noul tip de celule, numit celule Muller glia, este gata pentru tratament în doar o săptămână de la prelevare.

Bolile care ar putea fi tratate prin această nouă metodă este degenerescenţa maculară şi retinită pigmentară. Şi în acest caz există riscul respingerii noilor celule, la fel ca la orice transplant de organe.