Home » D:News » Ce făcea fiorosul T. rex cu „mânuţele” lui? Oamenii de ştiinţă dau enigmei o explicaţie surprinzătoare

Autor: Mihaela Stanescu 04.16.2014
Tyrannosaurus rex a fost, cu siguranţă, unul dintre cele mai înfricoşătoare animale care au trăit vreodată pe Terra. Dar există încă multe mistere legate de el, iar unul dintre acestea este rostul membrelor lui anterioare, ridicol de mici faţă de mărimea animalului şi care, aparent, nu erau capabile de nicio funcţie utilă. Acum, cercetătorii dau o nou explicaţie: deoarece gâtul şi capul lui erau extrem de puternice, T. rex nici nu aveau nevoie de membre anterioare mai dezvoltate.

Tiranozaurii, grupul de dinozauri din care făcea parte şi T. rex, avea gâturi similare ca alcătuire cu cele ale păsărilor de azi.

Studiind modul în care se hrănesc păsările, cercetătorii de la University of Wisconsin–La Crosse au putut reconstitui şi felul în care T. rex şi alţi dinozauri prădători bipezi îşi ucideau şi consumau prada.

Cercetătorii au plasat electrozi pe pielea unor păsări din 10 specii diferite (de la găini domestice la vulturi), identificând astfel în mod precis mişcările muşchilor în fiecare etapă a hrănirii.

Au constat că păsările îşi ridicau adesea capul şi îşi fixau privirea asupra prăzii înainte de a-şi coborî capul şi a ataca.

T. rex poseda şi el aproape toţi muşchii întâlniţi la păsări, ceea ce sugerează că putea face aceleaşi mişcări: îşi putea înălţa capul, îl putea arunca înainte şi se putea trage înapoi odată ce muşcase din pradă.

De asemenea, multe păsări îşi scutură capetele, iar principalul muşchi implicat în această mişcare exista şi în structura gâtului tiranozaurilor; cercetătorii cred că mişcarea era folosită pentru a desprinde carnea animalelor ucise de pe oase, în timpul hrănirii. Există similarităţi şi între gâturile tiranozaurilor şi cel ale crocodililor, care îşi scutură şi ei prada pentru a smulge bucăţi de carne.

Gâturile lor puternice ar putea explica de ce tiranozaurii averau „braţe” aşa de mici, cred specialiştii. Aceşti dinozauri nu aveau nevoie de membre anterioare puternice pentru a vâna, deoarece muşcătura lor puternică şi gâturile lor formidabile făceau toată treaba.