Home » D:News » Fumătorii care au gena cancerului mamar prezintă un risc mare de a face cancer pulmonar

Autor: Marius Comper 06.03.2014
Gena BRCA 2, cunoscută până în prezent pentru asocierea ei cu un risc sporit de cancer mamar la femei, este asociată şi cu un risc crescut de cancer pulmonar pentru fumători, indiferent dacă aceştia sunt femei sau bărbaţi, potrivit unui nou studiu.

Cercetătorii de la Institute of Cancer Research (ICR) din Marea Britanie au găsit o legătură între unul dintre cele mai cunoscute tipuri de cancer pulmonar, carcinom epidermoid, şi o mutaţie a genei BRCA 2 (BReast CAncer 2), care vizează circa 2% din populaţia mondială.

Rezultatele studiului indică faptul că aproape un sfert dintre fumătorii care au o mutaţie specifică în gena lor BRCA 2 vor dezvolta un cancer pulmonar„, a explicat Paul Workman, director general adjunct al ICR într-un comunicat.

Toţi fumătorii se confruntă cu un risc considerabil pentru sănătatea lor, independent de profilul lor genetic, însă aceia care au acest defect genetic şi care fumează se confruntă cu un risc şi mai mare„, a adăugat el.

Studiul, publicat în revista britanică Nature Genetics, arată că aproximativ un sfert dintre fumătorii care prezintă acest „defect genetic” vor dezvolta un cancer pulmonar.

Aceste rezultate provin dintr-o meta-analiză a patru studii ce au monitorizat profilurile genetice ale unui număr de 11.348 de europeni suferind de cancer pulmonar şi ale altor 15.861 europeni fără cancer.

Legătura dintre cancerul pulmonar şi gena BRCA 2 s-a dovedit a fi extrem de puternică în cazul pacienţilor diagnosticaţi cu cel mai frecvent tip de cancer pulmonar, carcinomul epidermoid.

Savanţii britanici au descoperit o altă asociere, între acest tip de cancer şi o a doua genă, CHEK 2, care împiedică de obicei celulele să se dividă atunci când suferă o serie de distrugeri la nivelul ADN-ului.

„Un fumător prezintă în general un risc cu aproape 15% mai mare de a dezvolta un cancer pulmonar pe parcursul vieţii sale decât un nefumător. Rezultatele noastre arată că anumiţi fumători care prezintă mutaţii ale genei BRCA 2 se confruntă cu un risc uriaş de cancer pulmonar, de circa 25%”, a explicat geneticianul Richard Houlston de la ICR.

Carcinomul epidermoid reprezintă aproximativ 40% din totalul cancerelor bronhopulmonare fără celule mici (care reprezintă ele însele 80% din totalul cazurilor de cancer pulmonar), care sunt strâns legate de fumat.

Genele BRCA 1 şi BRCA 2 sunt implicate în repararea leziunilor ADN-ului. Mutaţiile de pe aceste gene, care apar la 0,2% dintre femei, generează un risc foarte mare de dezvoltare a cancerului mamar şi a celui ovarian.

Surse: Mediafax, BBC News