Home » D:News » Ce legătură bănuiesc cercetătorii între consumul de canabis şi schizofrenie?

Ce legătură bănuiesc cercetătorii între consumul de canabis şi schizofrenie?

Mihaela Stanescu 06.24.2014
Ce legătură bănuiesc cercetătorii între consumul de canabis şi schizofrenie?
Persoanele care fumează des canabis şi cele care au schizofrenie ar putea avea anumite gene în comun, sugerează un studiu recent; această descoperire ar putea explica legătura, observată de multă vreme, între consumul de canabis şi tulburările psihotice.

Printre persoanele diagnosticate cu schizofrenie, proporţia celor care fumează canabis este mai mare decât în populaţia generală; în plus, diferite studii au arătat că folosrea canabisului poate declanşa episoade psihotice sau poate agrava simptomele deja prezente ale unor psihoze.

Dar rezultatele noului studiu sugerează că, în parte, aceste asocieri între cei doi factori ar putea fi explicate prin faptul că atât schizofrenia, cât şi predispoziţia spre utilizarea canabisului sunt legate de aceleaşi gene, spune Robert Power, cercetător la Institutul de Psihiatrie în cadrul King’s College London.

Power şi colaboratorii săi au analizat profilurile genetice ale unui număr de 2.028 persoane sănătoase (dintre care unele erau fumătoare de canabis), concentrându-se asupra genelor despre care se ştie că sunt asociate cu schizofrenia.

Rezultatele au arătat că acele persoane care posedau genele legate de schizofrenie erau mai predispuse să consume canabis şi îl fumau mai frecvent, comparativ cu persoanele care nu aveau genele asociate cu schizofrenia. Rezultatele au fost publicate în jurnalul Molecular Psychiatry.

Schizophrenia este o tulburare psihotică manifestată prin halucinaţii, credinţe iraţionale şi incoerenţă în gândire. Are o importantă componentă genetică (ereditară), ceea ce înseamnă că rudele apropiate ale celor schizofrenici au un risc crescut de a suferi  şi ele de această boală.

Autorii noului studiu au analizat şi aproximativ 1000 de perechi de gemeni, confirmând că există o relaţie între riscul genetic de a dezvolta schizofrenie şi probabilitatea ca persoanele respective să fumeze canabis.

Aceste descoperiri par să infirme ideea că utilizarea canabisului ar mări riscul apariţiei schizofreniei, idee care se regăseşte în discuţiile privind legalizarea drogului.

Însă cercetătorii cred că, de fapt, descoperirile lor sunt parte a unei relaţii mai complicate între drog şi schizofrenie, putând fi adevărate ambele aspecte: că anumite gene influenţează atât riscul de schizofrenie, cât şi probabilitatea ca o persoană să consume canabis, dar şi că folosirea drogului poate influenţa manifestarea bolii. Se ştie că fumatul de canabis poate atenua, pe termen scurt, unele dintre simptomele schizofreniei, dar, pe termen lung, acestea se înrăutăţesc, în condiţiile folosirii drogului.

Autorităţile din Marea Britanie recomandă limitarea vaccinului AstraZeneca la persoanele peste 40 de ani