Home » D:News » Arăţi prea bine ca să fii bolnav(ă)? Cercetătorii au descoperit o legătură uimitoare între frumuseţe şi sănătate

07.01.2014
Persoanele atrăgătoare fizic au şanse mai mici de a suferi de o serie de boli: astm, diabet, hipertensiune arterială, depresie şi multe altele. Este concluzia unui studiu efectuat în SUA, asupra a 15.000 de femei şi bărbaţi cu vârsta de 24-35 de ani, care au fost urmăriţi de la vârsta de 10 ani.

Oamenii atrăgători fizic se simt mai sănătoşi, îşi iau mai puţine zile de concediu medical şi efectiv sunt diagnosticaţi, de-a lungul vieţii, cu mai puţine probleme de sănătate fizică şi mentală.

Studiul – condus de cercetătorii de la University of Cincinnati – reprezintă cea mai amplă cercetare care analizează relaţia dintre frumuseţe şi sănătate şi primul studiu care se concentrează asupra anumitor boli. Rezultatele au fost publicate în jurnalul Evolution And Human Behaviour.

Cercetătorii cred că aspectul atrăgător poate fi semnul existenţei unei înzestrări genetice bune, care indică, de asemenea, o stare bună de sănătate şi sporeşte şansele de a avea urmaşi sănătoşi.

Evaluarea gradului de atractivitate a fost făcută de cercetători în urma unor interviuri cu durata de 90 de minute, iar participanţii, femei şi bărbaţi, au fost împărţiţi în 5 categorii: foarte neatrăgători, neatrăgători, mijlocii, atrăgători sau foarte atrăgători.

Autorii studiului au descoperit că există o corelaţie directă între gradul de atractivitate şi probabilitatea ca persoana respectivă să sufere de o serie de afecţiuni: cu cât persoanele era mai atrăgătoare, cu atât se bucurau de o sănătate mai bună, fiind confruntate cu un număr mai mic de boli cronice, de tulburări de ordin psihic şi diagnosticate mai rar cu diverse probleme de sănătate, în general.

Printre afecţiunile al căror risc scădea cu cât participanţii erau mai atrăgători, se numără: hipercolesterolemia (creşterea anormală a nivelului de colesterol în sânge), hipertensiunea, depresia, ADHD, diabetul, astmul, tinnitus („ţiuitul în urechi”, o manifestare care poate apărea în cazul a diferite afecţiuni – probleme ale urechii, tulburări metabolice, boli neurologice ş.a.) şi chiar bâlbâiala (o tulburare de limbaj ce poate avea cauze multiple.)

Cercetătorii sunt de părere că explicaţia este una de ordin evolutiv: aspectul fizic atrăgător indică o zestre genetică de bună calitate, asociată şi cu o stare de sănătate mai bună, ceea ce sporeşte şansele de succes reproductiv.

Teoria este susţinută şi de rezultatele altor cercetări; de exemplu, un studiu realizat în 2012 la Newcastle University arăta că acel persoane care, în copilărie, fuseseră socotite neatrăgătoare aveau la maturitate (până la vârsta de 50 de ani) o stare de sănătate mai proastă comparativ cu persoanele care fuseseră considerate atrăgătoare în copilărie.

Gradul de atractivitate influenţează şi probabilitatea găsirii unui partener de viaţă şi se cunoaşte deja faptul că lipsa unui partener are, în general, consecinţe negative asupra sănătăţii. Toate aceste constatări sprijină explicaţia evolutivă dată de autorii studiului.

Un alt cercetător, dr. Viren Swami, psiholog la University of Westminster, crede însă că ar putea exista şi o altă explicaţie, pe lângă cea evolutivă.

Oamenii tind să creadă că „ceea ce e frumos e şi bun”, un fenomen numit „efectul de halou”, explică el. Astfel, oamenii atrăgători sunt percepuţi ca având tot felul de alte calităţi, iar cei din jur tind să manifeste faţă de ei un comportament mai pozitiv: li se oferă mai multă înţelegere, mai mult ajutor; oamenii atrăgători au şanse mai mari de a fi angajaţi, şanse mai mici de a fi concediaţi, e mai probabil să aibă salarii mai mari şi toate aceste lucruri contribuie la o stare de sănătate mai bună. Prin urmare, e posibil ca sănătatea mai bună de care se bucură oamenii atrăgători să se datoreze faptului că sunt mai bine trataţi de către cei din jur, de către societate, crede dr. Swami.