Prima pagină D:News

Până la ce vârstă poţi să-ţi faci de cap? Cercetătorii au stabilit când e cazul să faci nişte schimbări serioase în stilul de viaţă

Redactia Descopera.ro | 07.02.2014 | ● Vizualizări: 223
Riscul cardiovascular poate fi redus mult dacă adoptăm un stil de viaţă sănătos în al patrulea sau al cincilea deceniu al vieţii.      (Foto: Shutterstock.com) + zoom
Galerie foto (1)

Adulţii pot înlătura efectele negative asociate cu bolile de inimă dacă renunţă la obiceiurile nesănătoase până cel târziu la 50 de ani, spun oamenii de ştiinţă.

Trecând la o alimentaţie sănătoasă şi făcând exerciţii fizice, adulţii pot controla şi poate chiar „inversa” evoluţia bolii coronariene, arată un studiu condus de prof. Bonnie Spring, de la Northwestern University Feinberg School of Medicine,  Chicago.

În schimb, adoptarea unui nou obicei dăunător pe măsura înaintării în vârstă are un efect nociv, sporind semnificativ riscul bolilor cardiovasculare.

Cercetătorii au studiat 5.000 dintre participanţii la studiul CARDIA (Coronary Artery Risk Development in Young Adults), care a analizat obiceiurile legate de stilul de viaţă, precum şi gradul de calcificare a arterelor şi îngroşarea pereţilor arteriali la vârste cuprinse între 18 şi 30 de ani şi apoi din nou, după 20 de ani.



Factorii „sănătoşi” legaţi de stilul de viaţă, luaţi în considerare, au fost: absenţa kilogramelor în plus, absenţa obiceiului de a fuma, faptul de a fi activ fizic şi alimentaţia sănătoasă, fără cantităţi mari de alcool. 

Ca tineri adulţi, la începutul studiului, mai puţin de 10% dintre participanţii la studiu prezentau toate aceste aspecte „sănătoase” în stilul lor de viaţă.

Pe măsură ce înaintau în vîrstă, unii dintre subiecţi au adoptat mai multe obiceiuri sănătoase; alţii, în schimb, au renunţat la unele deprinderi bune, eventual adoptând unele dăunătoare. 

Sporirea ponderii factorilor legaţi de un stil de viaţă sănătos era corelată cu şanse mai mici de detectare a calcificării arterelor coronare şi a îngroşării pereţilor acestora – două semne ce indică un risc cardiovascular crescut.

Descoperirile sunt importante, deoarece contrazic unele dintre miturile vehiculate în lumea medicală: 

  • că e aproape imposibil să îi faci pe pacienţii adulţi să îşi schimbe obiceiurile de viaţă (totuşi, aproape un sfert dintre participanţii la studiu şi-au îmbunătăţit stilul de viaţă din proprie iniţiativă.)
  • că la maturitate răul a fost deja făcut şi e prea târziu pentru a mai reduce riscul bolii coronariene, chiar dacă sunt adoptate obiceiuri sănătoase; această convingere, arată rezultatele studiului, este incorectă. 

Nu e prea târziu, la maturitate, pentru a face în stilul de viaţă schimbări ce vor avea efect pozitiv asupra sistemului circulator, afirmă dr. Spring.

În acelaşi timp, obiceiurile sănătoase trebuie menţinute, căci renunţarea la ele are un impact negativ vizibil asupra arterelor coronare. 

Care sunt recomandările prof. Spring legate de un stil de viaţă sănătos?

  • nu fumaţi 
  • menţineţi-vă greutatea corporale în limite normale
  • faceţi 30 de minute de exerciţiu fizic moderat, de 5 ori pe săptămână.
  • adoptaţi o alimentaţie sănătoasă, bogată în fibre, mai săracă în sare, care să conţină multe fructe şi legume. 
  • limitaţi consumul de băuturi alcoolice la un pahar pe zi, pentru femei, şi maximum două pentru bărbaţi.

Sursa: Mail Online

ASCULTĂ CE GÂNDEȘTI