Home » D:News » „Loveşte-şi-ucide” – noua abordare pentru a învinge virusul care declanşează SIDA

Marius Comper 07.22.2014
Oamenii de ştiinţă au reuşit să alunge virusul care declanşează SIDA din celulele în care acesta se refugiază, la pacienţii trataţi cu antiretrovirale, şi consideră că această etapă s-ar putea dovedi utilă în lunga şi dificila misiune de creare a unui medicament capabil să elimine HIV definitiv.

Acest test, realizat pe şase bolnavi voluntari şi prezentat marţi la Conferinţa internaţională despre SIDA organizată la Melbourne, vizează alungarea şi apoi eliminarea („kick-and-kill”) virusului şi reprezintă o abordare nouă testată de oamenii de ştiinţă pentru a găsi un medicament eficient contra maladiei, informează AFP.

Administrarea de antiretrovirale scade cantitatea de virus din sânge până la un nivel nedetectabil şi permite pacienţilor să ducă o viaţă aproape normală. Dar aceste medicamente trebuie să fie luate în fiecare zi, sunt scumpe şi sunt însoţite de efecte secundare.

În cazul în care administrarea de medicamente este oprită, virusul reapare în doar câteva săptămâni şi reîncepe să infecteze celulele imunitare, făcându-l pe pacient să devină vulnerabil la mulţi microbi, dintre care unii sunt letali.

Cercetătorii încearcă de peste trei ani să alunge virusul din „refugiul” său şi să ucidă celulele în care acesta se ascunde atunci când bolnavul ia antiretrovirale.

La Conferinţa de la Melbourne, cercetătorii de la Universitatea Aarhus din Danemarca au anunţat că au trecut cu bine peste o primă etapă. Şase pacienţi trataţi cu antiretrovirale au luat în acelaşi timp şi romidepsine, un medicament anticancer care duce la o creştere de 2,1-3,9 ori a cantităţii de virus din sânge.

La cinci dintre cei şase pacienţi, virusul a devenit detectabil de către medici.

Oamenii de ştiinţă încearcă în prezent să afle dacă toate virusurile ascunse au fost „scoase” din celulele infectate. Ei vor trebui de asemenea să găsească un mijloc de a ucide celulele-refugiu, unde virusul se multiplică imediat după oprirea tratamentului cu antiretrovirale.

Observat la microscop, virusul „reactivat” lasă o urmă, atunci când revine în sânge, în exteriorul celulelor imunitare infectate CD4.

Cercetătorii speră că acea urmă, asemănătoare amprentelor digitale de la locul unei crime, va putea să fie reperată de celulele T (limfocite T), care combat infecţiile.

Savanţii danezi speră că combine medicamentul romidepsine, care trezeşte virusul (HIV) adormit, cu un vaccin denumit „vacc-4x”, pentru a incita celulele T să recunoască şi apoi să distrugă celulele-refugiu ale virusului.

Cei şase voluntari din experiment au prezentat efecte secunde importante cât timp au luat romidepsine, exceptând oboseala şi ameţelile pasagere. Medicamentul anticancer nu a interferat cu efectele tratamentului cu antiretrovirale.

Căutarea unui tratament capabil să vindece bolnavii de SIDA a înregistrat un nou eşec, cu câteva zile înainte de deschiderea conferinţei internaţionale, care reuneşte la fiecare doi ani cei mai buni specialişti contra SIDA de pe plan mondial.

Cazul unei fetiţe, supranumită „Mississippi baby”, născută în Statele Unite dintr-o mamă infectată cu HIV, dar care nu a fost tratată în timpul sarcinii, a generat un val de speranţă în comunitatea internaţională.

Bebeluşul a primit doze puternice de antiretrovirale la scurt timp după naştere şi a continuat tratamentul vreme de 18 luni, până când medicii i-au pierdut urma, întrucât fetiţa s-a mutat cu mama ei într-un alt stat american.

Atunci când au testat-o din nou, cinci luni mai târziu, medicii nu au mai găsit nicio urmă de virus, fapt care contrastează cu obişnuita recidivă a virusului imunodeficienţei umane (HIV), care reapare în corp la câteva săptămâni după întreruperea tratamentului.

Însă recidiva virală s-a produs şi în acel caz: la peste doi ani după oprirea tratamentului, fetiţa a redevenit pozitivă. Departe de a fi vindecată, micuţa a fost pusă din nou sub tratament şi va trebui, în situaţia actuală, să îl continue probabil toată viaţa.