Home » D:News » Descoperire spaţială extraordinară: pentru prima dată, au fost zăriţi nori de apă în afara Sistemului Solar!

Publicat: 29.08.2014
Oamenii de ştiinţă americani au anunţat că au descoperit pentru prima dată nori de apă în atmosfera unei planete care se află în afara Sistemului Solar, informează dailymail.co.uk.

Descoperirea a fost făcută în jurul unei pitice cenuşii, un corp ceresc care nu a reuşit să devină o stea, aflat la o distanţă de 7,3 ani-lumină de Terra.

Dacă descoperirea va fi confirmată de analize ulterioare, ea va putea fi considerată un pas major făcut de cercetători în procesul de căutare a unor planete locuibile în afara Sistemului Solar.

Studiul a fost realizat de o echipă coordonată de Jacqueline Faherty, de la Carnegie Institution for Science din Washington.

Corpul ceresc descoperit recent reprezintă cel mai rece obiect substelar din clasa piticelor cenuşii depistat vreodată, denumit WISE J0855-0714. Temperaturile de la suprafaţa acestui corp ceresc sunt cuprinse între -48 şi -13°C.

În cadrul acestui studiu, Jacqueline Faherty şi colegii ei au combinat 151 de imagini din spectrul infraroşu. Descoperirea a fost realizată cu ajutorul telescopului Magellan Baade din Chile, care are un diametru de 6,5 metri.

Culoarea gazelor din jurul acelei planete uriaşe se potriveşte cu modelele de previzionare computerizată pntru piticele cenuşii, care au în atmosferele lor nori de apă.

Deşi vapori de apă au mai fost detectaţi în atmosferele unor exoplanete, este pentru prima dată când nori de apă au fost descoperiţi de oamenii de ştiinţă în afara Sistemului Solar.

Se pare că planeta WISE J0855-0714 este pe jumătate „ascunsă” de stratul de nori, fapt care o face să semene foarte mult cu Terra.

În Sistemul Solar, singurii nori de apă cunoscuţi sunt aceia de pe Terra şi Marte. Pentru planetele uriaşe precum Jupiter şi Saturn, atmosferele lor sunt prea reci, iar savanţii bănuiesc că acestea sunt alcătuite din nori din gheaţă de amoniac, care acoperă eventualii nori de apă.

Pe de altă parte, descoperirea unei planete parţial acoperită de nori este importantă, întrucât, cu excepţia Terrei, toate celelalte planete cunoscute de oameni şi ale căror atmosfere conţin nori, precum Venus şi Jupiter, sunt complet acoperite de formaţiuni noroase, care nu prezintă nicio breşă până la suprafaţă.

O serie de studii viitoare, precum unele ce vor fi realizate de viitorul telescop spaţial James Webb, ce va fi lansat în 2018, vor fi utilizate pentru a confirma această descoperire.

Surse: Mediafax, Daily Mail, Science