Home » D:News » Opt tehnologii ultramoderne inspirate de caracatiţe

Opt tehnologii ultramoderne inspirate de caracatiţe

Mihaela Stanescu 10.05.2014
Opt tehnologii ultramoderne inspirate de caracatiţe
Capacităţile uimitoare ale caracatiţelor le-au dat cercetătorilor idei pentru crearea unor noi dispozitive şi materiale foarte performante.

Material de camuflaj

Luând ca model felul în care caracatiţele îşi schimbă „desenele” şi culorile pielii pentru a se camufla perfect, o echipă condusă de inginerii Cunjiang Yu (University of Houston) şi John Rogers (University of Illinois at Urbana-Champaign) a dezvoltat un sistem de camuflaj flexibil care conţine straturi de coloranţi sensibili la căldură şi senzori de lumină.

Ventuze

Cercetătorii de la U.S. Army Research Laboratory, Edgewood Chemical Biological Center şi University of Maryland au creat ventuze printate 3-D care se auto-etanşează, atât de puternice încât una singură poate ţine în aer o sticlă plină cu vin. Roboţi dotaţi cu asemenea ventuze ar putea fi trimişi să aducă anumite obiecte din locuri prea periculoase pentru oameni.

Roboţi flexibili

Cercetătorii de la Harvard University, conduşi de George Whitesides, au creat acum doi ani un robot „moale”, cu 4 membre, capabil să-şi schimbe culoarea pentru a se camufla (pompând coloranţi printr-un strat special al învelişului, străbătut de canalicule); mai recent, tot ei au realizat  un alt robot flexibil, cu corpul din silicon, microsfere de sticlă şi materiale sintetice speciale, capabil să se deplaseze autonom şi îndeajuns de „dur” pentru a rezista la foc, la apă şi la trecerea unei maşini peste el.

Roboţi înotători

Oamenii de ştiinţă din cadrul Fundaţiei pentru Cercetare şi Tehnologie din Grecia au testat cu succes un robot subavatic cu 8 braţe, ale cărui mişcări le imită pe cele ale caracatiţelor; scopul este acela de a investiga noi tipuri de propulsie, mai eficiente, care să permită roboţilor să transporte sub apă încărcături grele.

Braţe robotice sensibile

Cercetătorii de la universităţile din Zurich şi Kyoto au fabricat un braţ din silicon cu senzori, ce detectează poziţia braţului când acesta se roteşte. Materialele non-rigide sunt dificil de controlat, dar oamenii de ştiinţă au fost inspiraţi de perfecta coordonare a corpului moale şi a multelor braţe ale caracatiţelor.

Mai multe braţe

Oamenii de ştiinţă de la MIT cred că purtarea unor braţe artificiale suplimentare, flexibile, montate pe umeri sau la talie şi care ar imita mişcările braţelor reale ale utilizatorilor, ar putea preveni leziunile în cazul unor muncitori ce efectuează munci repetitive şi dificile.

Operaţiuni în mediul submarin

PoseiDRONE, concept al European Octopus Integrating Project, utilizează noi principii de design pentru următoarea generaţie de roboţi flexibili, bazaţi pe caracteristicile şi comportamentul caracatiţelor.

Cercetătorii de la Şcoala de Studii Avansate Sant’Anna din Pisa, Italia, lucrează la un nou model de robot construit în proporţie de 90% din materiale moi şi care poate rezista sub apă, în condiţii grele, realizând operaţiuni dificile, de exemplu pentru întreţinerea  sau repararea părţilor subacvatice ale unor instalaţii precum turbine eoliene sau platforme petroliere. Scopul este obţinerea unui robot capabil să înoate, să se târască şi să manipuleze unelte sub apă.

Endoscopul moale

Tot în cadrul European Octopus Project, este dezvoltat proiectul STIFF-FLOP, centrat  pe obţinerea unui endoscop foarte moale şi flexibil, pentru chirurgia minim invazivă. Modelul este inspirat din trompa elefantului şi braţele caracatiţelor.