Home » D:News » LHC reia coliziunile de particule, după doi ani. Ce speră savanţii să găsească

LHC reia coliziunile de particule, după doi ani. Ce speră savanţii să găsească

Publicat: 04.06.2015
LHC reia coliziunile de particule, după doi ani. Ce speră savanţii să găsească
Acceleratorul de particule LHC (Large Hadron Collider), administrat de CERN, reia coliziunile de particule, la o viteză fără precedent, miercuri, după o pauză de peste doi ani, iar savanţii speră că vor rezolva astfel misterul materiei întunecate, informează Reuters.

Acceleratorul de particule LHC, care a contribuit la descoperirea bosonului Higgs în 2012, a fost repus în funcţiune la începutul lunii aprilie, la sfârşitul unei etape de modernizare a echipamentelor sale care a durat peste doi ani.

Cercetătorii de la LHC, un complex subteran cu o lungime de 27 de kilometri, aflat la graniţa dintre Franţa şi Elveţia, vor relua coliziunile de protoni cu o putere de două ori mai mare decât aceea care a fost folosită între anii 2010 şi 2013. Astfel, în 2012, performanţa LHC a fost de două ori mai importantă decât în 2011. Luminozitatea sa a atins o valoare de două ori mai mare faţă de cea maximală din 2011 şi energia de coliziune a crescut de la 7 TeV (tera electronvolţi), în 2011, la 8 TeV, în 2012.

În prezent, se încearcă exploatarea cu o energie de coliziune şi mai mare, de 13 TeV, şi cu o luminozitate şi mai mare.

Modernizarea echipamentelor care compun LHC, desfăşurată pe parcursul a doi ani, va permite, potrivit oamenilor de ştiinţă, realizarea unor noi descoperiri ştiinţifice majore în domeniul fizicii cuantice.

Rezultatele primelor experimente sunt aşteptate la jumătatea anului 2016.

Ciocnirile de particule din interiorul LHC sunt generate de cercetători pentru a recrea condiţiile existente la scurt timp după Big Bang, în primele clipe de viaţă ale Universului.

Într-o reuşită ştiinţifică extraordinară din 2012, cercetătorii de la CERN (Organizaţia Europeană pentru Cercetare Nucleară) au anunţat că au descoperit o nouă particulă subatomică, un element de bază aflat la temelia Universului, care s-a dovedit a fi celebrul boson imaginat şi numit cu o jumătate de secol înainte de fizicianul Peter Higgs. Bosonul lui Higgs este considerat de fizicieni cheie de boltă pentru structura fundamentală a materiei, o particulă elementară care dă masă unui număr mare de alte particule, potrivit Modelului standard din fizica particulelor, care descrie felul în care Universul este alcătuit.

Existenţa sa a fost postulată pentru prima dată în 1964 ,de Peter Higgs, François Englert şi Robert Brout, în prezent decedat. Higgs şi Englert au primit premiul Nobel pentru fizică pe anul 2013 pentru conceperea acestei teorii.

Speranţele oamenilor de ştiinţă legate de reluarea coliziunilor de particule vizează descifrarea tuturor principiilor de funcţionare ale Modelului Standard, dar şi realizarea unor noi descoperiri într-un domeniu inovator, denumit „Noua fizică”.

Studiile vizează şi găsirea materiei întunecate, care reprezintă până la 96% din masa Universului şi poate fi detectată doar prin influenţa pe care o are asupra materiei vizibile din jurul ei, dar şi demonstrarea teoriei supersimetriei.

Departamentul Life, [email protected]

Tot mai mulți oameni dispar în Mexic. Organizația Națiunilor Unite susține că numărul este „alarmant”
Zeci de femei din Groenlanda cer despăgubiri pentru „controlul involuntar al nașterilor”
Primii cowboy americani au fost probabil sclavi, arată o nouă analiză
Unul dintre cele mai strălucitoare obiecte de pe cer este un satelit lansat în 2022
Animalele acvatice pot purifica apa uzată, spune un cercetător
Aceste sculpturi preistorice sunt atât de precise încât pot fi identificate vârsta și specia animalelor reprezentate
O tehnologie revoluționară a câștigat Premiul Nobel pentru Chimie 2023
Premiul Nobel pentru Chimie 2023, acordat pentru descoperirea punctelor cuantice din luminile LED
O parte importantă a corpului nostru trăiește mult timp după ce noi murim
Test de cultură generală. Care e cel mai scurt râu din lume?
Descoperire total neașteptată: O stea a pierdut o cantitate extremă de masă înainte să devină supernova
Preţul gazelor naturale în Europa s-a prăbuşit! Ce s-a întâmplat?
Meteorologii au actualizat prognoza pentru octombrie! Cum va fi vremea?
Unde va fi construită prima școală complet subterană din Ucraina?
I-a uimit pe toţi cu raţionamentele sale logice. Românul care în liceu îşi ajuta familia din bursa de studiu, iar la 27 de ani era unul dintre marii matematicieni ai lumii