Home » D:News » Pe cine supără Istoria românilor!? Scrisoarea lui Dinu C. Giurescu: ”În zilele noastre, a-ţi iubi ţara este aproape un delict”

Pe cine supără Istoria românilor!? Scrisoarea lui Dinu C. Giurescu: ”În zilele noastre, a-ţi iubi ţara este aproape un delict”

Pe cine supără Istoria românilor!? Scrisoarea lui Dinu C. Giurescu: ”În zilele noastre, a-ţi iubi ţara este aproape un delict”
Publicat: 09.02.2016
Ministerul Educaţiei vrea să schimbe programele şcolare, iar una dintre propuneri este unirea mai multor discipline. Una dintre ele vizează unirea Matematicii cu Informatica în clasele V-VIII, transformarea Fizicii, Chimiei şi a Biologiei în disciplinele "Ştiinţele vieţii" şi "Ştiinţele mediului" şi transformarea Istoriei în "Educaţie pentru societate".

Într-un articol publicat în Curentul, academicianul Dinu C. Giurescu atrage atenţa asupra pericolului transformării Istoriei în „Educaţie pentru societate”, comparând propunerea cu istoria băgată pe gât românilor în epoca comunistă în celebrul manual al lui Roller.

„Elevii sunt invitaţi să-şi anunţe părinţii că, printr-o hotărâre plină de „patriotism“ şi curaj, disciplina Istorie s-ar putea ca pe viitor să se numească Educaţie cetăţenească. Şi, uite aşa, ne-am întors victorioşi la epoca fericită când Roller coordona manualul „Istoria R.P.R.“ – manual pentru învăţământul mediu. „Fericita“ epocă în care tinerii erau îndreptaţi şi îndrumaţi printr-un manual unic, la reinventarea istoriei potrivit cu noile interpretări de sorginte marxistă”, scrie Dinu C. Giurescu.

Potrivit acestuia, tinerilor li se ofer[ o istorie care nu le aparţine. „Mai este vreo diferenţă între atunci şi acum? Da, este, atunci era Istoria Republicii Populare Române, astăzi se numeşte Istorie – clasa a XII-a. Cu îndreptăţire ne întrebăm a cui istorie? În fapt, Istoria românilor a dispărut ca disciplină formativ în învăţământul liceal. Tinerilor li se oferă o istorie care poate fi a oricui. Şi este aşa deoarece curricula este una singură pentru toate categoriile de şcoli”, adaug[ el.

În continuare, academicianul afirmă că regresul este şi mai mare pentru că „se renunţă definitiv la studiul Istoriei ca disciplină fundamentală, pe cale de consecinţă şi la români şi a lor istorie ca materie de studiu. Este o hotărâre fenomenală acum când ne apropiem de centenarul Marii Uniri!!!”.

„Dacă la revoluţie Istoria avea 3 ore pe săptămână, azi este o materie secundară, cu o singură oră pe săptămână şi nu mai este materie obligatorie pentru bacalaureat. Veniţi elevi de azi, de mâine şi dintotdeauna, veniţi părinţi, veniţi profesori, veniţi toţi cei pentru care înseamnă ceva Istoria poporului nostru şi minunaţi-vă de insulta adusă Istoriei naţionale şi eroilor care s-au jertfit de-a lungul veacurilor pentru ca românii să trăiască, să răzbească indiferent de vitregiile trecute sau prezente”, atrage atenţia istoricul.

Potrivit academicianului Dinu C. Giurescu, în zilele noastre a-ţi iubi ţara este aproape un delict! „Cu cât uiţi mai repede şi mai ireversibil trecutul care-ţi aparţine, cu atât mai uşor îţi pierzi identitatea. Cine vrea să devenim ca popor o masă uniformă, cenuşie, fără trecut, deci fără viitor? Stupida trufie de-a şterge din memoria oamenilor trecutul va duce mai devreme sau mai târziu la dispariţia noastră ca neam. Asta vrem?”, se întreabă el la final.

Academia Română, îngrijorată de intenţia privind reducerea numărului de ore de română şi istorie

Academia Română atrage atenţia asupra pericolului reprezentat de excluderea studiului limbii latine şi reducerea numărului de ore la limba română şi istorie, solicitând ministrului Educaţiei, Adrian Curaj, să reanalizeze cele trei variante alte actualului Plan-cadru pentru învăţământul gimnazial.

„Academia Română a luat act cu îngrijorare de propunerile formulate în cadrul celor trei variante ale Planului-cadru pentru învăţământul gimnazial din România de către Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi care se află acum în dezbatere publică”, se spune într-un punct de vedere adresat ministrului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, Adrian Curaj, de către Biroul Prezidiului Academiei Române, format din academicienii Ionel-Valentin Vlad, preşedintele Academiei Române, Cristian Hera, Bogdan Simionescu, Alexandru Surdu şi Victor Spinei, vicepreşedinţi ai Academiei Române, şi Victor Voicu, secretarul general al Academiei.

Potrivit conducerii Academiei Române, „subiectul major care îngrijorează mediul academic şi care se regăseşte la nivelul tuturor celor trei variante, nelăsând nicio posibilitate de opţiune profesorilor, este reducerea numărului de ore, până la dispariţia din programă, la discipline fundamentale de studiu, menite să formeze atât cultura generală, cât şi conştiinţa istorică şi identitară a noilor generaţii”.

„Astfel, măsurile propuse de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei anunţă: dispariţia singurei ore de limba latină în gimnaziu, la clasa a VIII-a, amputarea unei ore de limba şi literatura română la clasele a V-a şi a VI-a şi diminuarea drastică a numărului de ore de istorie, oricum insuficiente în urma reducerilor impuse de ultimul plan-cadru din 2001”, spune Academia Română.

Academia Română semnalează că „toate cele trei domenii de studiu vitregite de actuala propunere sunt materii cu un puternic caracter identitar, contribuind împreună la dezvoltarea conştiinţei naţionale, europene şi umaniste a tinerei generaţii”. „Studiul limbii latine, limbii şi literaturii române şi istoriei (naţionale şi universale) oferă copiilor repere existenţiale, orientându-i ca cetăţeni ce aparţin unui popor european, vorbitori ai unei limbi de origine latină, înrudită cu alte câteva limbi europene descendente din acelaşi trunchi comun, purtători ai unor valori culturale şi etnice care s-au aflat întotdeauna în deplin respect şi armonie cu valorile altor popoare”, mai spune Academia.

„Identitatea românească nu poate fi înţeleasă fără componenta sa latină, indentitatea europeană, la rândul ei, nu poate ignora această componentă. Să nu uităm eforturile Şcolii Ardeleane, iluminismul românesc, de a argumenta originea latină a poporului şi a limbii româneşti în Transilvania. Să nu uităm că însuşi statul român s-a constituit, la 1859, în jurul ideii de unitate a tuturor celor «de gintă latină». În acest context, prima misiune a Academiei Române, la 1866, a fost să alcătuiască gramatica şi dicţionarul limbii române şi să redacteze tratatul de istoria românilor, tocmai pentru a susţine şi cultiva conştiinţa identităţii noastre. Or, acum, propunerile acestui nou Plan-cadru compromit printr-un singur gest, insuficient cântărit, eforturile a generaţii de intelectuali responsabili şi pun sub semnul pericolului însăşi identitatea noastră. Consecinţele nu vor întârzia să apară, iar Istoria nu va fi îngăduitoare”, mai spune Academia Română.

„Academia Română atrage deci atenţia asupra pericolului reprezentat de excluderea studiului limbii latine şi diminuarea numărului de ore la limba şi literatura română şi istorie, discipline care, alături de componenta lor identitară amintită, au cea mai importantă vocaţie formativă dintre toate disciplinele – dacă ar fi să amintim numai dezvoltarea gândirii logice, a capacităţii de exprimare, a creativităţii, a spiritului civic şi a celui democratic, înţelegerea integratoare, în spiritul valorilor umaniste. Vârsta gimnazială, cuprinsă între 10-15 ani, este cea mai propice dezvoltării unei personalităţi armonioase, deopotrivă sensibilă, raţională şi creativă. Istoria cu deosebire oferă o perspectivă largă asupra realităţii, situată în orizontul devenirii, şi asigură, astfel, cadrul de integrare şi capacitatea de a răspunde provocărilor prezentului. Limba şi literatura română dezvoltă capacitatea de înţelegere a noţiunilor, conceptelor, fenomenelor, dar şi sensibilitatea, bunul gust, receptarea estetică. Şi, desigur, atât de necesara capacitate de exprimare corectă şi de structurare a unui discurs cu sens. Latina consolidează cunoştinţele de gramatică, de logică, furnizează terminologia pentru majoritatea ştiinţelor exacte şi, nu în ultimul rând, este purtătoarea unor valori care au stat la baza construirii civilizaţiei europene moderne şi contemporane”, explică Academia Română.

Academia precizează că actul educativ este complex şi dificil. „El necesită timp, strategie inteligentă, atenţie sporită, răbdare şi chiar delicateţe. O trecere rapidă printr-o multitudine de discipline compromite posibilitatea de fixare şi aprofundare şi conduce la superficialitate şi ineficienţă. În acest context, semnalăm un alt viciu fundamental al actualului Plan-cadru şi anume tendinţa de a avea la nivelul învăţământului gimnazial cât mai multe materii cu doar o oră de studiu pe săptămână, periclitând astfel instruirea solidă şi educaţia”, mai spune Academia Română, precizând că membri ai acestui for „au semnalat în repetate rânduri insuficienţa numărului de ore la disciplina istorie, inconsistenţa programelor şi deficienţele manualelor”. „Specialişti din institutele de cercetare ale Academiei Române au adresat memorii şi au propus Ministerului Educaţiei sprijin şi consiliere în elaborarea ghidurilor de predare şi în perfecţionarea cadrelor didactice”, mai spune Academia.

În plus, Academia Română îi solicită ministrului Educaţiei, Adrian Curaj, să dispună „reanalizarea celor trei variante alte actualului Plan-cadru pentru învăţământul gimnazial, alocarea unui număr optim de ore pentru disciplinele limba latină, la clasa a VIII-a, limba şi literatura română şi istorie pentru întreg ciclul V-VIII, precum şi pentru celelalte discipline de studiu, elaborarea atentă a unor programe echilibrate, care să ţină cont de principiile interdisciplinarităţii şi complementarităţii, astfel încât învăţământul gimnazial să-şi îndeplinească în mod real misiunea: aceea de a forma cultura generală a elevilor şi a pune bazele dezvoltării armonioase a tinerei generaţii”.

Totodată, Academia Română „îşi exprimă deplină încredere în implicarea şi decizia” ministrului Adrian Curaj.

Mihaela STOICA
Mihaela STOICA
Mihaela Stoica a fost redactor-șef Descopera.ro între februarie 2015 - decembrie 2021, iar în prezent este colaborator al site-ului. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Nicolae Kalinderu, medicul român de care puţini ştiu, a fost extrem de apreciat peste hotarele ţării
Nicolae Kalinderu, medicul român de care puţini ştiu, a fost extrem de apreciat peste hotarele ţării
O furtună solară „cataclismică” a lovit Pământul în urmă cu aproape 3.000 de ani
O furtună solară „cataclismică” a lovit Pământul în urmă cu aproape 3.000 de ani
A fost descoperit un semiconductor care consumă de 1 miliard de ori mai puțină energie
A fost descoperit un semiconductor care consumă de 1 miliard de ori mai puțină energie
O nouă tehnologie poate pătrunde adânc în Pământ pentru a detecta cutremurele
O nouă tehnologie poate pătrunde adânc în Pământ pentru a detecta cutremurele
O figurină reprezentând capul unui „om-șarpe” de acum 7.500 de ani îi nedumerește pe cercetători
O figurină reprezentând capul unui „om-șarpe” de acum 7.500 de ani îi nedumerește pe cercetători
Semnele bolii Alzheimer s-ar putea ascunde chiar în felul în care vorbim
Semnele bolii Alzheimer s-ar putea ascunde chiar în felul în care vorbim
Ce s-a întâmplat după ce gene mai vechi decât însăși viața au fost introduse în șoareci
Ce s-a întâmplat după ce gene mai vechi decât însăși viața au fost introduse în șoareci
Imagini din satelit arată că Antarctica este mai verde astăzi decât în urmă cu 35 de ani
Imagini din satelit arată că Antarctica este mai verde astăzi decât în urmă cu 35 de ani
Barbarii din epoca romană purtau cu ei linguri care i-ar fi putut ajuta în luptă
Barbarii din epoca romană purtau cu ei linguri care i-ar fi putut ajuta în luptă
Premii de Excelenţă pentru Simona Radiș și Ancuța Bodnar, la Gala Mari Sportivi 2024
Premii de Excelenţă pentru Simona Radiș și Ancuța Bodnar, la Gala Mari Sportivi 2024
Vin Diesel, cel mai „furios” și mai „rapid” actor de la Hollywood. „A fi bărbat este o chestiune nativă. A fi bărbat este o chestiune de vârstă. Dar a fi un gentleman este o chestiune de alegere”
Vin Diesel, cel mai „furios” și mai „rapid” actor de la Hollywood. „A fi bărbat este o chestiune nativă. A fi ...
Samuel Bartram, portarul „pierdut în ceață” pe terenul de fotbal
Samuel Bartram, portarul „pierdut în ceață” pe terenul de fotbal
Cofeina ar putea contracara efectele alcoolului asupra creierului. Iată cum!
Cofeina ar putea contracara efectele alcoolului asupra creierului. Iată cum!
Neuronii nu arată așa cum credeam, dezvăluie un studiu controversat
Neuronii nu arată așa cum credeam, dezvăluie un studiu controversat
Test de cultură generală. De ce unii fermieri hrănesc vacile cu magneți?
Test de cultură generală. De ce unii fermieri hrănesc vacile cu magneți?
O nouă planetă din sistemul Kepler-51 a fost descoperită cu ajutorul Telescopului Spațial James Webb
O nouă planetă din sistemul Kepler-51 a fost descoperită cu ajutorul Telescopului Spațial James Webb
Dieta modernă, vinovată pentru explozia cazurilor de cancer în rândul tinerilor
Dieta modernă, vinovată pentru explozia cazurilor de cancer în rândul tinerilor
Japonia a trecut prin cea mai caldă toamnă din ultimii 126 de ani
Japonia a trecut prin cea mai caldă toamnă din ultimii 126 de ani