Home » D:News » Cele mai rare minerale de pe Terra – FOTO

Cele mai rare minerale de pe Terra – FOTO

Alin Motogna 02.20.2016
''Cele mai multe dintre mineralele rare de pe Terra se formează ca urmare a definitivării unor procese biologice''.

Pe parcursul evoluţiei planetei noastre, în scoarţa terestră s-au format o multitudine de tipuri de minerale. Unele dintre acestea sunt atât de rare, încât au fost identificate doar în câteva locuri de pe Pământ. Conform estimărilor făcute de cercetătorii americani, pe Terra există circa 5000 de categorii de minerale, iar cea mai mare parte dintre ele se găsesc mai greu decât diamantele.

Mineralogul american Robert Hazen şi profesorul Jesse Ausubel sunt coordonatorii primului studiu prin intermediul căruia s-a realizat prima categorisire a mineralelor foarte rare. Sistemul iniţiat de Hazen se bazează pe faptul că există patru motive pentru care aceste minerale sunt identificate atât de dificil.

Prima cauză este cea a numărului locaţiilor în care se găsesc mineralele. Astfel, dacă putem găsi diamante în peste 700 de locaţii de pe Terra, acesta nu este şi cazul altor minerale. De exemplu, cobaltomenitul se întâlneşte doar în patru ţări de pe Glob: Argentina, Bolivia, Republica Democratică Congo şi statul american Utah.

Foto: dakotamatrix.com

Conform sistemului de categorii elaborat de cercetătorii americani, unele minerale se formează doar în anumite condiţii, în timp ce altele se compun din elemente natural foarte rare. Acesta este cazul fingeritului, un mineral atât de rar, încât a fost întâlnit doar în apropierea vulcanului Izalco din El Salvador. Un alt caz este cel al hazenitului, care poate fi identificat doar în lacul Mono din deşertul californian, numai în anumite zile ale anului.

Foto: rruff.info

Cea de-a treia cauză identificată de oamenii de ştiinţă americani este cea a condiţiilor de temperatură şi presiune în care s-au format şi se păstrează mineralele. Astfel, există unele minerale rare care se pot dezintegra atunci când sunt expuse la lumina soarelui. Edoleritul, metasidorenatritul şi sideronatritul sunt doar câteva dintre acestea.

Foto: e-rocks.com

„Cele mai multe dintre mineralele rare de pe Terra se formează ca urmare a definitivării unor procese biologice. Astfel, pe parcurs ce organismele existente în scoarţa terestră evoluează, ele crează condiţiile de formare a unor noi tipuri de minerale”, a declarat Robert Hazen. Printre mineralele descrise de profesorul american se numără nevadaitul şi icnusaitul.

Foto: eos.org

Sistemul de clasificare dezvoltat de cercetătorii americani cuprinde circa 2.500 de tipuri de minerale rare. Cele mai multe dintre acestea au fost localizate în doar cinci puncte de pe Glob, iar unele dintre ele sunt disponibile în cantităţi atât de mici, încât pot încăprea într-un degetar. Autorii studiului au menţionat că aceste minerale sunt extrem de importante, pentru că ele pot oferi informaţii referitoare la modul în care s-a format planeta noastră.

Sursa: nhv.us