Home » D:News » Supermarketul, un ”câmp minat psihologic”. Cum eşti păcălit să cumperi mai mult

Supermarketul, un ”câmp minat psihologic”. Cum eşti păcălit să cumperi mai mult

Autor: Alexandru Voiculescu 04.14.2017
Supermarketul, un ”câmp minat psihologic”. Cum eşti păcălit să cumperi mai mult
Deseori se întâmplă ca atunci când intri într-un magazin să cumperi mai mult decât ţi-ai propus. Din lista de cinci produse elementare precum lapte, ouă, pâine, carne şi legume te alegi cu altele, precum ciocolata care este prea tentantă pentru a fi trecută cu vederea sau alte produse de care nu ai neapărat nevoie.

Cum s-a întâmplat acest lucru? Răspunsul se află în modul de poziţionare al raioanelor şi al produselor. Există o întreagă ştiinţă a supermarketurilor care te fac să petreci mai mult timp în magazin şi să cumperi mai mult, informează Curiosity.

Un expert al acestei ştiinţe susţine că majoritatea cumpărătorilor pleacă din magazin cu 60% mai multe produse decât şi-au propus să cumpere iniţial.

Aşadar, cumpărăturile din supermarket nu sunt atât de simple pe cât par. Conform Food Marketing Institute, magazinele de tipul acesta au o medie de 39.500 de itemuri, astfel vânzătorii vor depune mult efort pentru a fi siguri că mai multe produse sfârşesc în căruciorul tău.

Paco Underhill, autorul cărţii Why We Buy: The Science of Shopping („De ce cumpărăm: ştiinţa cumpărăturilor”) precizează că „există un motiv pentru care brutăria este prima secţiune de lângă intrare. În primul rând, produsele acestea sunt proaspete şi arată mai bine în magazin decât arată atunci când ajungi acasă cu ele. Aproape fiecare supermarket ştie că dacă îţi pune în funcţiune glandele salivare, vei avea tendinţa de a cumpăra mai mult”.

De asemenea, cele mai populare produse sunt în mijlocul culoarului. Acest lucru se întâmplă datorită efectului de boomerang, care, conform explicaţiei de la National Geographic, are loc atunci când un cumpărător merge până în mijlocul raionului, întorcându-se pe aceeaşi rută. Laptele este de obicei pus în spatele magazinului din acelaşi motiv. Cu cât treci de mai multe produse, cu atât cresc şansele să cumperi ceva din acestea. Dulciurile şi alte produse preferate de copii sunt poziţionate pe rafturile pe jos, pentru ca aceştia să le observe.

Aceste distrageri chiar funcţionează, susţine Underhill, consumatorii cumpărând cu 60% mai multe produse decât îşi propuseseră iniţial.

Supermarketul, un câmp minat psihologic

Lucrurile nu se termină aici. Supermarketul este, conform unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea Bangor, un câmp minat psihologic. Savanţii au analizat scanările cerebrale ale cumpărătorilor unui supermarket, aflând că aceştia încep să ia decizii emoţionale după doar 23 de minute. „Rezultatele arată că după 40 de minute – timpul mediu pentru cumpărăturile săptămânale – creierul este obosit şi practic „se închide”, încetând să formeze gânduri raţionale”, precizează cercetătorii.

Cantitatea mare de informaţii duce la un comportament iraţional al creierului, ceea ce duce la rândul său la mai multe cumpărături şi la renunţarea la lista iniţială.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

Cel mai iubit supermarket: Nu are niciun angajat, uşile sunt mereu deschise şi clienţii intră şi ies cum vor

Descoperire fără precedent a peste 200 de schelete sub un supermarket din Paris

Neuromarketingul – Manipulati in supermarket?

Culorile care ne îndeamnă să facem cumpărături

 

Cele mai noi articole
Vaccinul rusesc împotriva COVID-19, atrăgător pentru țările din Europa de Est
Vaccinul rusesc împotriva COVID-19, atrăgător pentru țările din Europa de Est
Microsoft acuză un grup chinez de atacuri cibernetice
Microsoft acuză un grup chinez de atacuri cibernetice
Medicul Mihai Craiu explică de ce nu se pot face ore de sport în sală, fără mască
Medicul Mihai Craiu explică de ce nu se pot face ore de sport în sală, fără mască
Apophis, asteroidul potențial periculos  care va trece pe lângă Pământ, a fost observat de astronomii gălățeni
Apophis, asteroidul potențial periculos  care va trece pe lângă Pământ, a fost observat de astronomii gălățeni
Un paleontolog ungur a redescoperit un sit unic al dinozaurilor din Transilvania. Acolo a trăit și Magyarosaurus dacus
Un paleontolog ungur a redescoperit un sit unic al dinozaurilor din Transilvania. Acolo a trăit și Magyarosaurus dacus
Un peisaj straniu cu dungi, apărut în solul din Rusia, i-a nedumerit pe cercetătorii de la NASA
Un peisaj straniu cu dungi, apărut în solul din Rusia, i-a nedumerit pe cercetătorii de la NASA
O terapie controversată cu celule stem a ajutat 13 pacienți cu leziuni ale măduvei spinării
O terapie controversată cu celule stem a ajutat 13 pacienți cu leziuni ale măduvei spinării
Adunarea resturilor de vaccin COVID-19 din mai multe flacoane este contraindicată
Adunarea resturilor de vaccin COVID-19 din mai multe flacoane este contraindicată
”Domnule Watson, vino aici. Vreau să te văd” – acestea au fost primele cuvinte rostite la un telefon. Acum, miliarde de oameni au unul – FOTO+VIDEO
”Domnule Watson, vino aici. Vreau să te văd” – acestea au fost primele cuvinte rostite la un telefon. ...
Premieră istorică în Republica Moldova. A fost făcut primul vaccin împotriva COVID-19
Premieră istorică în Republica Moldova. A fost făcut primul vaccin împotriva COVID-19
Se fac liste de așteptare pentru vaccinare anti-Covid
Se fac liste de așteptare pentru vaccinare anti-Covid
Rămășițe impresionante ale unor domusuri romane, descoperite în sudul Franței
Rămășițe impresionante ale unor domusuri romane, descoperite în sudul Franței
Aligatorii dintr-un stat american s-au transformat în „înghețată pe băț” din cauza valului de frig
Aligatorii dintr-un stat american s-au transformat în „înghețată pe băț” din cauza valului de frig
Impactul ascuns pe care îl poate avea ora de culcare neregulată
Impactul ascuns pe care îl poate avea ora de culcare neregulată
De ce nu putem să ne alegem tipul de vaccin cu care să ne vaccinăm?
De ce nu putem să ne alegem tipul de vaccin cu care să ne vaccinăm?
AstraZeneca a vândut participaţia de 1 miliard de dolari pe care o deţine în cadrul Moderna
AstraZeneca a vândut participaţia de 1 miliard de dolari pe care o deţine în cadrul Moderna
Miliardarul Warren Buffett dezvăluie că a făcut o greșeală când a achiziționat o companie în 2016
Miliardarul Warren Buffett dezvăluie că a făcut o greșeală când a achiziționat o companie în 2016
Cum a ajuns un videoclip de 10 secunde să fie vândut cu 6,6 milioane de dolari
Cum a ajuns un videoclip de 10 secunde să fie vândut cu 6,6 milioane de dolari