Home » D:News » Supermarketul, un ”câmp minat psihologic”. Cum eşti păcălit să cumperi mai mult

Supermarketul, un ”câmp minat psihologic”. Cum eşti păcălit să cumperi mai mult

Autor: Alexandru Voiculescu 04.14.2017
Supermarketul, un ”câmp minat psihologic”. Cum eşti păcălit să cumperi mai mult
Deseori se întâmplă ca atunci când intri într-un magazin să cumperi mai mult decât ţi-ai propus. Din lista de cinci produse elementare precum lapte, ouă, pâine, carne şi legume te alegi cu altele, precum ciocolata care este prea tentantă pentru a fi trecută cu vederea sau alte produse de care nu ai neapărat nevoie.

Cum s-a întâmplat acest lucru? Răspunsul se află în modul de poziţionare al raioanelor şi al produselor. Există o întreagă ştiinţă a supermarketurilor care te fac să petreci mai mult timp în magazin şi să cumperi mai mult, informează Curiosity.

Un expert al acestei ştiinţe susţine că majoritatea cumpărătorilor pleacă din magazin cu 60% mai multe produse decât şi-au propus să cumpere iniţial.

Aşadar, cumpărăturile din supermarket nu sunt atât de simple pe cât par. Conform Food Marketing Institute, magazinele de tipul acesta au o medie de 39.500 de itemuri, astfel vânzătorii vor depune mult efort pentru a fi siguri că mai multe produse sfârşesc în căruciorul tău.

Paco Underhill, autorul cărţii Why We Buy: The Science of Shopping („De ce cumpărăm: ştiinţa cumpărăturilor”) precizează că „există un motiv pentru care brutăria este prima secţiune de lângă intrare. În primul rând, produsele acestea sunt proaspete şi arată mai bine în magazin decât arată atunci când ajungi acasă cu ele. Aproape fiecare supermarket ştie că dacă îţi pune în funcţiune glandele salivare, vei avea tendinţa de a cumpăra mai mult”.

De asemenea, cele mai populare produse sunt în mijlocul culoarului. Acest lucru se întâmplă datorită efectului de boomerang, care, conform explicaţiei de la National Geographic, are loc atunci când un cumpărător merge până în mijlocul raionului, întorcându-se pe aceeaşi rută. Laptele este de obicei pus în spatele magazinului din acelaşi motiv. Cu cât treci de mai multe produse, cu atât cresc şansele să cumperi ceva din acestea. Dulciurile şi alte produse preferate de copii sunt poziţionate pe rafturile pe jos, pentru ca aceştia să le observe.

Aceste distrageri chiar funcţionează, susţine Underhill, consumatorii cumpărând cu 60% mai multe produse decât îşi propuseseră iniţial.

Supermarketul, un câmp minat psihologic

Lucrurile nu se termină aici. Supermarketul este, conform unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea Bangor, un câmp minat psihologic. Savanţii au analizat scanările cerebrale ale cumpărătorilor unui supermarket, aflând că aceştia încep să ia decizii emoţionale după doar 23 de minute. „Rezultatele arată că după 40 de minute – timpul mediu pentru cumpărăturile săptămânale – creierul este obosit şi practic „se închide”, încetând să formeze gânduri raţionale”, precizează cercetătorii.

Cantitatea mare de informaţii duce la un comportament iraţional al creierului, ceea ce duce la rândul său la mai multe cumpărături şi la renunţarea la lista iniţială.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

Cel mai iubit supermarket: Nu are niciun angajat, uşile sunt mereu deschise şi clienţii intră şi ies cum vor

Descoperire fără precedent a peste 200 de schelete sub un supermarket din Paris

Neuromarketingul – Manipulati in supermarket?

Culorile care ne îndeamnă să facem cumpărături

 

Cele mai noi articole
Cât costă producția lui iPhone 12 Pro?
Cât costă producția lui iPhone 12 Pro?
Windows 10 va putea instala și rula aplicații pentru Android
Windows 10 va putea instala și rula aplicații pentru Android
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Un arheolog susține că o locuință din cripta unei biserici din Nazaret ar putea fi casa părintească a lui Iisus
Un arheolog susține că o locuință din cripta unei biserici din Nazaret ar putea fi casa părintească a lui Iisus
Inteligența artificială a ajuns îndeajuns de inteligentă pentru a semnala când nu mai este de încredere
Inteligența artificială a ajuns îndeajuns de inteligentă pentru a semnala când nu mai este de încredere
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Cum ajută inteligența artificială cercetătorii să înțeleagă activitatea cerebrală din spatele gândurilor
Cum ajută inteligența artificială cercetătorii să înțeleagă activitatea cerebrală din spatele gândurilor
O specie de furnici este echipată cu o „armură biominerală” nemaivăzută până acum la insecte
O specie de furnici este echipată cu o „armură biominerală” nemaivăzută până acum la insecte
Infecția cu virusul Zika ar putea fi tratată cu o serie de antibiotice obișnuite
Infecția cu virusul Zika ar putea fi tratată cu o serie de antibiotice obișnuite
Platforma de streaming Spotify a resetat 350.000 de parole
Platforma de streaming Spotify a resetat 350.000 de parole
Spectacole care se joacă de obicei cu casa închisă, online în acest weekend
Spectacole care se joacă de obicei cu casa închisă, online în acest weekend
Parlamentul European a votat introducerea rating de reparabilitate
Parlamentul European a votat introducerea rating de reparabilitate
Un studiu al cercetătorilor de la UBB Cluj arată cât de mult a crescut indicele de modernitate a României în 25 de ani
Un studiu al cercetătorilor de la UBB Cluj arată cât de mult a crescut indicele de modernitate a României în 25 de ani
Liberalii și dezvoltarea industriei românești de la sfârșitul secolului al XIX-lea
Liberalii și dezvoltarea industriei românești de la sfârșitul secolului al XIX-lea
Top 10 porecle regale deloc măgulitoare
Top 10 porecle regale deloc măgulitoare
O plantă din China, folosită de mii de ani în leacurile tradiționale, și-a schimbat complet culoarea pentru a nu mai fi culeasă
O plantă din China, folosită de mii de ani în leacurile tradiționale, și-a schimbat complet culoarea pentru a nu mai ...
Oamenii de știință sunt îngrijorați de vaccinul COVID-19 produs de AstraZeneca, iar compania vrea un studiu suplimentar
Oamenii de știință sunt îngrijorați de vaccinul COVID-19 produs de AstraZeneca, iar compania vrea un studiu suplimentar
Un asteroid „potențial periculos” și la fel de mare ca Burj Khalifa va trece, duminică, pe lângă Pământ
Un asteroid „potențial periculos” și la fel de mare ca Burj Khalifa va trece, duminică, pe lângă Pământ