Home » D:News » GALERIE FOTO. Cercetătorii clujeni au realizat un studiu de amprentare izotopică a vinului pentru eliminarea falsurilor

Descopera 12.09.2017
Cercetătorii clujeni derulează un proiect în valoare de 15 milioane de lei de amprentare izotopică a produselor agroalimentare, în special a vinurilor, cu scopul de a elimina falsurile de pe piaţă şi a certifica autenticitatea şi originea unui produs, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Directorul proiectului “De la cercetare la transfer tehnologic în domeniul agroalimentar”, derulat de Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice şi Moleculare (INCDTIM) Cluj-Napoca, Claudiu Filip, a declarat, joi, că prin amprentarea izotopică se certifică faptul că un vin este produs din strugurii crescuţi pe dealurile producătorului, nu în altă parte, iar la brânzeturi faptul că laptele folosit a fost colectat într-o anumită zonă, scrie Mediafax.

”Proiectul are scopul de a facilita interacţiunea dintre noi, cercetătorii, cu rezultatele noastre, care pot ajuta în mod direct companiile care doresc să se dezvolte pe baze de tehnologie, să lucrăm împreună pentru a transfera ceea ce putem noi face spre mediul economic. Am avut o întâlnire cu reprezentanţii companiilor din sectorul agro-alimentar, cum ar fi cel mai mare producător de vinuri din Transilvania, Jidvei, până la mici fermieri, procesatori pe domeniul lactatelor şi brânzeturilor, care doresc să se dezvolte pe baze ecologice şi unde cercetarea poate avea un cuvânt în a le certifica produsele. Noi utilizăm metode izotopice pentru amprentarea produselor, iar astfel certificăm originea, provenienţa şi regiunea geografică din care este materia primă sau produsul, pentru a împiedica etichetarea frauduloasă a vinului, de exemplu. Prin această amprentare izotopică putem certifica faptul că un vin este produs din strugurii crescuţi pe dealurile producătorului, nu în altă parte, iar la brânzeturi putem certifica faptul că laptele folosit a fost colectat într-o anumită zonă”, a spus Filip.

Potrivit acestuia, cercetătorii clujeni îi pot ajuta pe producători şi din punctul de vedere al calităţii produselor agricole ecologice, care provin din soluri care nu au fost afectate de tratarea intensivă cu îngrăşăminte chimice.

Alina Magdaş, şef department în cadrul institutului clujean, a declarat, la rândul său, că în amprentarea izotopică este importantă baza de date care să aibă probe reprezentative, cu care se compară probele supuse controlului.

“Practic, fiecare plantă înmagazinează în ea amprenta locului în care aceasta a crescut, iar raportul izotopic pe care îl determinăm noi nu face aprecieri de calitate asupra unui strugure, de exemplu, ci va reflecta zona de origine a acestuia. Este principiul din spatele autentificării vinurilor prin metode izotopice. Metoda este recunoscută la nivelul UE, fiind ultima care certifică autenticitatea unui produs, un ADN al băuturilor, cu alte cuvinte. Scopul este de a elimina falsurile, această amprentare izotopică fiind aplicată produselor cu valoare comercială ridicată. Avantajul asupra vinului şi ţuicii este faptul că amprenta izotopică rămâne constantă în timp, dacă analizez un vin în acest an, şi îl analizez peste 10 ani, constat că amprenta izotopică rămâne neschimbată”, a explicat Magdaş.

Directorul complexului de vinificaţie Jidvei, Ioan Buia, a spus că intenţia sa este să se lucreze la cercetări care pot să identifice corect calitatea, soiul şi produsul folosit.

Preşedintele Consiliului de Administraţie al producătorului de distilate Zetea, Silviu Zetea, a afirmat că prin analizele de laborator efectuate de cercetătorii clujeni se încearcă păstrarea identităţii produselor.

“O cercetare care nu se aplică este una doar cu valoare pentru cercetător. Legătura între cercetare şi aplicabilitatea a ceea ce rezultă din cercetare trebuie să fie dorită de toată lumea. În momentul în care noi facem o procesare prin distilare, apare amprenta produsului obţinut, iar această amprentă izotopică se raportează la produsul creat, aceasta fiind originea produsului. Este o nevoie a producătorului în a-şi proteja produsele dacă, la un moment dat, consideră că acestea pot fi copiate într-un anumit fel”, a spus Zetea.

Cercetătorii clujeni au posibilitatea în cadrul proiectului de a măsura, pintre altele, raportul izotopic din băuturi spirtoase pentru identificarea tipului de plantă care a stat la baza obţinerii distilatului – struguri, mere, pere, prune, orz, porumb sau trestie de zahăr, determinarea coloranţilor şi îndulcitorilor, iar în ceea ce priveşte produsele lactate sau din carne, se poate face amprentarea izotopică în vederea protejării unui brand, determinarea antibioticelor din lapte şi a activităţii antioxidante a iaurturilor.

Proiectul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice şi Moleculare Cluj-Napoca este cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională, are o valoare de 15 milioane de lei şi se derulează pe o perioadă de 5 ani, în perioada 2016 – 2021.

Un ghețar din Elveția, acoperit cu pături pentru a încetini topirea cauzată de încălzirea globală