Home » D:News » Leucemia ar putea fi prevenită prin identificarea şi controlarea mutaţiilor care o cauzează

Autor: Adrian Popovici 02.25.2020
Leucemia mieloidă acută este declanşată de către o serie de mutaţii care apar de-a lungul timpului, în aceste condiţii ţinerea sub control a acestora poate reprezenta o metodă de prevenţie.

Cercetătorii americani de la Boston Children’s Cancer şi Blood Disorders Center au publicat recent un studiu în care au prezentat situaţia mutaţiilor care duc la apariţia leucemiei mieloide acute, o formă comună de cancer a sângelui. Aceştia au ajuns la concluzia că ţinerea sub control a mutaţiilor succesive care duc la apariţia acestei maladii poate reprezenta o metodă de prevenţie, notează Medicalxpress.

Leucemia mieloidă acută are nevoie de o serie de mutaţii genetice pentru a se declanşa, prima mutaţie care are loc în cazul acestei maladii face ca unele celule din sângele nostru să se multiplice mai repede, cercetătorii se referă la această etapă ca „hematopoieza clonală cu potenţial nedeterminat”. Este nevoie de o mutaţie secundară pentru ca aceste celule să devină periculoase pentru sănătate. Cercetătorii din spatele acestui studiu sunt de părere că un compus la care lucrează ar putea să împiedice cea de a doua mutaţie. Trebuie precizat faptul că acest compus a fost folosit până în prezent doar în cadrul studiilor preclinice, ceea ce înseamnă că oamenii de ştiinţă încă trebuie să stabilească efectele acestuia asupra leucemiei, dar şi efectele secundare la care ar fi supuşi pacienţii cărora le-ar fi administrat.

„Ideea este că am face analize tuturor, i-am urmări îndeaproape pe cei care au hematopoieză clonală şi i-am trata pe cei care dezvoltă a doua mutaţie”, explică dr. Scott Armstrong.

În cadrul acestui studiu, oamenii de ştiinţă au folosit şoricei care dezvoltaseră o mutaţie a genei DNMT3A, asociată cu hematopoieza clonală cu potenţial nedeterminat. Uterior, în genomul acestora a fost introdusă o mutaţie a genei NPM1, care a determinat apariţia leucemiei. Atunci când şoriceii din grupul de control au fost trataţi folosind VTP-50469, celulele anormale şi-au întrerupt multiplicarea şi leucemia nu a mai apărut.

„Am eradicat celulele care ar deveni în cele din urmă periculoase […] Aceasta este de prima dată când am avut o moleculă eficientă şi care poate acţiona selectiv asupra celulelor preleucemice. Am tratat şoarecii de-a lungul a mai multe săptămâni şi sunt bine”, explică Armstrong.

Cercetătorii explică faptul că prevenţia ar putea fi îndreptată şi asupra primei mutaţii: „Trebuie să ştim care sunt mutaţiile importante şi ordinea mutaţiilor şi trebuie să avem un medicament relativ netoxic, din moment ce vorbiţi despre un pacient care, la acel moment, nu este bolnav, a declarat dr. Armstrong. „Dacă aveţi o moleculă care vizează una dintre mutaţiile precoce, acesta este cu adevărat Sfântul Graal: capacitatea de a interveni timpuriu în procesul de dezvoltare a cancerului”.

Studiul a fost publicat în Science.

Incident șocant la Grădina Zoologică din Timişoara. Toți cangurii au fost ucişi de câini
Ce telefoane își pierd mai rapid valoarea?
Urme de pași umani, vechi de 120.000 de ani, au fost descoperite în Arabia Saudită