Home » Știință » O genă recent descoperită, specifică bărbaţilor, poate fi cheia pentru remediul împotriva leucemiei

Publicat: 09.05.2018
Savanţii au descoperit primul exemplu de genă care se găseşte într-un singur sex şi care oferă protecţie împotriva unor cancere, inclusiv o formă agresivă de leucemie.

Gena se găseşte în cromozomul Y, care, până recent, se credea că este doar pentru purtarea informaţiei genetice care face ca un embrion să devină mascul, scrie The Independent.

Totuşi, se pare că acesta oferă un strat în plus de protecţie împotriva leucemiei acute mieloblastice, conform unui studiu efectuat de cercetătorii de la Wellcome Sanger Institute şi Universitatea Cambridge.

Cromozomii X şi Y au în comun multe gene, dar un număr restrâns, printre care UTY, este întâlnit exclusiv în cromozomul Y.

Echipa a studiat gena UTX a cromozomului X în celule umane şi în şoareci pentru a înţelege rolul său în apariţia acestui tip de leucemie. Au găsit că pierderea genei UTX, despre care se ştie că suferă mutaţii în multe tumori, grăbeşte dezvoltarea leucemiei. Au mai descoperit şi că UTY, gena asociată cu celălalt cromozom, proteja şoarecele mascul căruia îi lipsea UTX, pentru că poate lua locul acesteia din urmă în prevenirea creşterii necontrolate a celulelor.

De asemenea, studiul, publicat în Nature Genetics, a mai arătat şi că în acest tip de leucemie şi în alte tipuri de cancer, pierderea lui UTX este acompaniată de pierderea genei UTY, ceea ce înseamnă că rolul de inhibitor al lui UTY se extinde dincolo de leucemia acută mieloblastică.

„Studiul nostru întăreşte ideea conform căreia pierderea cromozomului Y poate duce la creşterea riscului apariţiei cancerului şi descrie un mecanism cu privire la modul în care acest lucru se poate întâmpla”, a precizat Brian Huntly, un membru al echipei de cercetare de la Universitatea Cambridge.

În prezent, rata de supravieţuire a pacienţilor care suferă de leucemie acută mieloblastică este tragic de mică, iar tratamentul constă în chemoterapie intensivă combinată deseori cu transplantul de celule stem. „Studiul de faţă ajută la ilustrarea unei imagini mai complete cu privire la ce este în neregulă din punct de vedere genetic pe măsură ce leucemia se dezvoltă. Înţelegerea procesului este esenţială pentru crearea medicamentelor specifice, permiţându-ne să găsim o alternativă la tratamentele dureroase şi deseori ineficiente bazate pe chemoterapie”, a conchis Alasdair Rankin, unul dintre cercetători.

A fost aprobat primul ”medicament viu” care va lupta împotriva unei forme grave de leucemie