Home » D:News » Cel mai bine conservat stomac de dinozaur găsit până acum. Cum arată ultima masă a unui uriaș erbivor

Autor: Ioana Matei 06.05.2020
Ultima masă a unui dinozaur uriaș „cu armură” a fost găsită de cercetători în 2020. Sursa foto: Royal Tyrrell Museum Of Palaeontology

Ultima masă a unui dinozaur uriaș „cu armură” a fost găsită de cercetători, 110 de milioane de ani mai târziu, în stomacul său extrem de bine fosilizat.

Descris pentru prima oară în 2017, acest specimen țepos și uriaș de 1.300 de kilograme a fost scos la suprafață în 2011. Oamenii de știință spun însă că include cel mai bine conservat stomac de dinozaur găsit până acum.

După cinci ani de muncă minuțioasă, cercetătorii ne arată acum cu ce se hrăneau dinozaurii erbivori în urmă cu atâtea milioane de ani.

De fapt, dintre toate materialele mestecate găsite în intestinele dinozaurului, 88% au fost identificate ca fiind frunze de ferigi și doar 7% au fost tulpini și crengi.

Cum arată ultima masă a unui uriaș erbivor

„Atunci când am analizat la microscop secțiuni subțiri din conținutul stomacului am fost șocați să vedem că materialele vegetale au fost conservate extrem de bine”, a declarat biologul David Greenwood, de la Universitatea Brandon din Canada.

În total, echipa a găsit 50 de tipuri de microfosile de plante, inclusive șase tipuri de mușchi, o varietate de ferigi, câteva tipuri de conifere și două plante cu flori.

Printre conținutul comestibil, cercetătorii au găsit și urme de gastrolit, pietre înghițite intenționat de animale pentru a ajuta digestia materialelor mai dure. Spre exemplu, crocodilii și focile fac acest lucru.

Totuși, poate cea mai fascinantă descoperire a fost prezența vegetației arse, care ar fi putut fi mâncată din greșeală sau chiar intenționat, scrie Science Alert.

Cel mai bine conservat stomac de dinozaur găsit până acum

Cercetătorii sunt aproape siguri că dinozaurul extrem de bine conservat a murit la scurt timp după ce a mâncat pentru ultima oară. Însă, rămâne încă neclar dacă ultima sa masă poate fi un indicator al hranei dinozaurilor erbivori de la acea vreme.

„Aceste descoperiri reprezintă cele mai bune dovezi directe ale dietei unui dinozaur erbivor non-aviar”, au mai declarat cercetătorii. Șansele ca oamenii de știință să mai găsească așa ceva sunt extrem de rare.

Stomacul fosilizat poate fi vizitat, alături de scheletul dinozaurului, la Muzeul Royal Tyrrel din Alberta, Canada.

Asteroidul care a dus la extincția dinozaurilor a avut „cel mai periculos” unghi posibil