Home » Natura » Dinozaurii aveau sângele cald, conform unui studiu efectuat pe cojile lor de ouă

Adrian Popovici 02.22.2020
Credit foto: Pixabay
În mod obişnuit, cercetătorii au presupus că dinozaurii, la fel ca reptilele din prezent, au avut sângele rece.

Unul dintre misterele legate de dinozauri pe care oamenii de ştiinţă au încercat de-a lungul timului să îl desluşească priveşte sângele acestora: era cald sau rece? Poziţia tradiţională pe care paleobiologii au adoptat-o pe acestă temă este aceea că dinozaurii aveau sângele rece, ei ajungând la această concluzie plecând de la reptilele care trăiesc în prezent. Un studiu recent, publicat de către geofizicianul Robin Dawson şi colegii acestuia, de la Universitatea Massachusetts-Amherst, aduce dovezi care susţin contrarul. Aceştia susţin că o mare parte dintre dinozauri au avut sânge cald, notează Science Alert.

„Rezultatele noastre sugerează că toate grupurile majore de dinozauri au avut temperaturi mai ridicate ale corpului decât mediul lor […] Am descoperit faptul că capacitatea de ridicare a temperaturii corpului deasupra celei a mediului a fost o trăsătură evoluată timpuriu de către dinozauri”, explică Robin Dawson.

În acest studiu, Dawnson şi colegii săi au folosit fragmente ale cojilor de ouă ale unor dinozauri care au trăit pe teritoriul actual al Canadei în urmă cu 75 de milioane de ani şi ale unor dinozauri care au trăit pe teritoriul actual al României în urmă cu 69 de milioane de ani. Speciile de la care proveneau aceste ouă au inclus erbivore mari preum  Maiasaura peeblesorum, dar şi specii a căror clasificare încă nu este clară, precum Troodon formosus

Credit foto: Dr. Darla Zelenitsky

Cercetătoriii au folosit o tehnică numită paleotermometria izotopică, care a permis studierea substanţelor care au format cojile de ou în urmă cu milioane de ani. Această tehnică care se concentrează pe identificare modului în care sunt ordonaţi atomii de carbon şi oxigen indică temperatura la care s-au format ouăle, mai exact această temperatură le-a permis cercetătorilor să afle temperatura internă a femelelor care au depus acele ouă.

Analizele au relevat că temperatura femelelor dinozaur care au depus aceste ouă a fost mai mare, în medie cu  3-6 grade Celsius, faţă de cea a mediului exterior, în unele cazuri ajungând chiar şi la 15 grade Celsius. „Temperaturile interioare ale corpului dinozaurilor, combinate cu lucrările anterioare asupra oviraptorozaurilor şi a sauropodelor cu corpuri mari, indică faptul că reprezentanţii tuturor celor trei linii majore dinozaurice au prezentat temperaturi ridicate ale corpului în raport cu temperaturile din mediu în care trăiau, ceea ce sugerează că  capacitatea de control metabolic a temperaturilor interne ale corpului a fost ancestrală pentru Dinosauria”. explică cercetătorii.

Studiul a fost publicat în Science Advances.