Home » D:News » Cea mai mare supererupție a vulcanului din Yellowstone a fost descoperită. A fost absolut „colosală”

Publicat: 10.06.2020

Sub gheizerele și izvoarele termale pitorești din Parcul Național Yellowstone se ascunde unul dintre cei mai distructivi vulcani de pe Pământ. Supervulcanul Yellowstone a erupt de cel puțin 10 ori în ultimii 16 milioane de ani, modificând permanent geografia Americii de Nord, deformând periodic clima Terrei și aruncând cenușă în fiecare colț al lumii.

Însă, descoperirea unor supererupții antice – inclusiv a celei mai mari erupții din istoria supervulcanului – relevă o tendință neașteptată, anumă că activitatea supervulcanului Yellowstone (numit și punctul fierbinte al Yellowstone) este în scădere.

Cercetătorii au ajuns la noua descoperire prin analiza zonelor vaste de roci vulcanice aruncate de supervulcanul Yellowstone deasupra vestului Statelor Unite.

Potrivit autorilor studiului, noua descoperire rescrie istoria antică a supervulcanului, informează Live Science.

„Punctul fierbinte al Yellowstone ar fi trecut printr-o scădere în trei etape a capacității sale de a produce supererupții. Este un declin semnificativ”, a spus autorul principal al noului studiu, vulcanologul Thomas Knott, de la Universitatea din Leicester.

Cea mai mare supererupție a vulcanului din Yellowstone

Punctul fierbinte al Yellowstone este o masă misterioasă de rocă fierbinte din mantaua Pământului, care se află momentan sub o zonă de 4.000 de km2 ai Parcului Național Yellowstone. În timp ce sursa uriașă de căldură alimentează cele mai emblematice atracții ale parcului, precum gheizerul Old Faithful, aceasta nu a fost acolo dintotdeauna.

Cea mai recentă supererupție din Yellowstone a avut loc în urmă cu 630.000 de ani și a format mare parte din geografia modernă a parcului. O altă supererupție a avut loc sub parc în urmă cu 2,1 miliarde de ani. Înainte de asta, istoria erupțiilor devine tot mai turbulentă.

Oamenii de știință au înregistrat cel puțin alte patru supererupții în ultimii 12 milioane de ani, dar un studiu din 2016 estimează că cel puțin 12 erupții au avut loc de atunci. Găsirea dovezilor pentru erupții specifice este dificilă, având în vedere că depozitele vulcanice mari au tendința să se suprapună și să se asemene între ele.

În noul studiu, cercetătorii au încercat să rezolve problema cu ajutorul celei mai aprofundate analize asupra zonelor cu roci antice vulcanice din America de Nord.

Așadar, se pare că o sumedenie de depozite vulcanice atribuite anterior unei serii de erupții mici a rezultat, de fapt, în urmă a două erupții gigantice. Cea mai veche este numită supererupția McMullen Creek și a avut loc în urmă cu 9 milioane de ani.

Supererupția vulcanului din Yellowstone a fost absolut „colosală”

A doua, numită supererupția Grey’s Landing, a avut loc în urmă cu 8,72 de milioane de ani și a fost absolut „colosală”. Erupția a acoperit aproape 23.000 de km2 din ce este cunoscut acum drept Idaho de Sud și Nevada de Nord. Astfel, aceasta este cea mai mare erupție a punctului fierbinte al Yellowstone înregistrată vreodată.

„Supererupția Grey’s Landing este una dintre cele mai mari cinci erupții din toate timpurile”, a spus Knott.

Această erupție uriașă ar fi fost de 30% mai mare ca următoarea erupție a punctului fierbinte, care a avut loc în urmă cu 2,1 milioane de ani în urmă. Există acum șase noi supererupții înregitrate care au avut loc în timpul miocenului, între 23 și 5,3 milioane de ani în urmă.

Aceste erupții au avut loc, în medie, la fiecare 500.000 de ani, au mai spus cercetătorii. Prin comparație, cele două supererupții care au avut loc de atunci sunt separate de 1,5 milioane de ani.

Această rată redusă a erupțiilor gigantice nu înseamnă că suntem complet în siguranță.

O altă supererupție ar putea avea loc în orice moment. Totuși, Knott a adăugat că cel mai probabil va mai dura sute de mii de ani până atunci.

Cutremure în lanț în apropiere de Parcul Yellowstone, în doar 24 de ore. Ce cred oamenii de știință