Home » D:News » Telescopul Arecibo va fi demontat, după 57 de ani. Ultimele accidente îl fac periculos

Autor: Adrian Popovici 11.20.2020

Viața lungă și productivă a telescopului astronomic Arecibo s-a încheiat, Fundația Națională pentru Științe (NSF) a anunțat că va scoate din uz radiotelescopul din Puerto Rico după ruperea a două cabluri care au adus structura aproape de prăbușire.

Recent, s-a rupt un al doilea cablu al structurii de susținere a telescopului. Observatorul în vârstă de 57 de ani, supraviețuitor al numeroaselor uragane și cutremure, se află acum într-o stare atât de fragilă încât încercarea de reparații ar pune personalul și lucrătorii în pericol, notează Science.

„Această decizie nu a fost una ușor de luat”, a declarat Sean Jones, directorul asistent al NSF pentru științe matematice și fizice, într-un comunicat de presă. „Înțelegem cât de mult înseamnă Arecibo pentru comunitatea [de cercetare] și pentru Puerto Rico.”

Ralph Gaume, directorul diviziei de astronomie a NSF, a declarat că agenția dorește să păstreze alte instrumente din complex, dar și să permită prezența vizitatorilor. Dar toate acestea sunt amenințate dacă structura telescopului se prăbușește, acest lucru ar duce la prăbușirea unei platformei de 900 de tone, suspendată la 137 de metri deasupra farfuriei cu lățimea de 305 de metri. Cablurile în cădere ar putea deteriora și alte clădiri, la fel și cele trei turnuri de sprijin dacă ar cădea.

„Există un risc serios de colaps neașteptat și necontrolat”, a spus Gaume. „O dezafectare controlată ne oferă posibilitatea de a păstra activele valoroase pe care le are observatorul.”

Cercetătorii vor o dezafectare controlată a telescopului

În următoarele câteva săptămâni, firmele de inginerie vor dezvolta un plan pentru o dezmembrare controlată. Cel mai probabil, după cum speculează experții, pentru aceste operațiuni se vor folosi o serie de explozii controlate, care vor afecta doar structurile vizate, fără a pune în pericol acele spații și instrumente care vor fi utilizate în continuare.

Telescopul Arecibo a fost utilizat pe scară largă atât de astrofizicieni, mulți ani a fost principalul instrument implicat în ascultarea posibilelor mesaje trimise de civilizațiile extraterestre, iar aspectul său uimitor i-a adus un rol secundar în filmele de lung metraj.

Observatorul a fost supus diferitelor fenomene meteo de-a lungul anilor, cel mai recent de uraganul Maria în 2017 și un cutremur cu replici în decembrie 2019. Nu se știe dacă acestea au contribuit la defecțiunile cablului, primul accident având loc pe 10 august. Un cablu auxiliar, instalat în anii 1990, când 300 de tone de echipamente au fost adăugate platformei suspendate, s-a desprins de la un capăt, deteriorând unele instrumente și spărgând suprafața vasului de dedesubt.